[ad_1]
Warner Bros Discovery lanceerde maandag tv-zender HGTV (Home and Garden Television), met Quinty Trustfull als gezicht en stem van de zender. Nederland kan voortaan op ieder moment ‘bij de buren ingluren’. Residentiële tv is enorm populair.
De woningmarkt is flink oververhit, maar woningbouwprogramma’s zijn net zo populair als een jaren dertig woning met een visgraatvloer. De geheel nieuwe HGTV benadrukt dit deel van de televisiemarkt. Warner Bros Discovery lanceert een potentiële hit omdat de residentiële niche nog steeds groeit. Presentator Quinty Trustfull heeft de leiding.
‘Ik heb een rustige stijl’
De 52-jarige Trustfull begint te stralen als ze over haar gordijnen vertelt: “Ik heb al anderhalf jaar hele mooie en dikke gordijnen. Perfect tijdens de kou en het scheelt ook nog eens enorm in je energierekening.”
Zwijgend staart ze naar de grotendeels witte muren in een oud pand in Amsterdam. “Mijn stijl zou ik omschrijven als rustig. Het leven is al druk genoeg, dus thuis moet het stil zijn.” Trustfull wijst naar de familiefoto’s, groene planten, houten vloer, één bakstenen muur en een rij kookboeken op een oude werkbank van haar vader: “Ik hou van warm… en gezellig.”
Met het overlijden van Koffietijd, Afgelopen mei verloor de interieurgoeroe een kind. “Ik merk nu pas stiekem dat het ook veel druk met zich meebrengt als je elke dag een live programma hebt.”
Hoewel ze intussen niet heeft stilgezeten, is HGTV het eerste grote nieuwe project van Trustfull. Ze zegt dat het thema haar als gegoten zit.
‘Mijn vader was timmerman, ik ben opgegroeid tussen de houtsnippers’
“Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in architectuur en hout. Mijn vader was timmerman en biljartfabrikant. Ik ben opgegroeid tussen de houtsnippers en ben dan ook gek op doe-het-zelfprogramma’s.”
Vanaf gisteren is het in ruim 75 procent van de Nederlandse huiskamers mogelijk om naar HGTV te zappen. Verschillende aanbieders (Ziggo, KPN, Odido, Delta, Caiway) bieden de zender gratis aan in het basispakket. De zender is al in 93 andere landen te zien.
Een woordvoerder van Warner Bros zegt dat er in eerste instantie sprake zal zijn van internationale content. Een voorbeeld is Beroemdheid IOU , waarin twee broers samen met beroemdheden huizen een complete make-over geven. In het programma Mijn loterijdroom thuis volg uw loterijwinnaars die hun grote droomhuis kopen.
Kan het nieuwe kanaal overleven?
In een tijd waarin lineaire televisie onder druk staat, is de komst van een geheel nieuwe zender opmerkelijk. Kan dit overleven?
Uit kijkcijfers van andere woonprogramma’s blijkt dat niet alleen Trustfull dol is op renovatie-tv. Het programma Kopen of slopen met Caroline Tensen ging in november van start met bijna 700.000 kijkers. Ongeveer hetzelfde aantal keek De moeite waard?! De RTL4-hit Koop zonder te kijken trekt meer dan 1 miljoen mensen per aflevering en ook Droomhuis gezocht is al bijna 15 jaar een succes in de kijkcijfers.
Volgens Vincent Crone, mediawetenschapper aan de Universiteit Utrecht, is het thema wonen een van de weinige niches die zich leent voor een volwaardige zender en die zich ook nog eens rendeert. “Woonprogramma’s staan heel dicht bij ons eigen leven. Televisiekijkers zijn altijd op zoek naar erkenning. De programma’s bieden je ook de mogelijkheid om te fantaseren over een ander leven.”
Crone benadrukt dat er ook een sterk commercieel aspect aan zit. “Voor adverteerders is het ontzettend aantrekkelijke televisie.”
Bob Sikkes is ‘de bekendste en meest gewilde aannemer van Nederland’
Architect Bob Sikkes draagt bij dankzij het woningbouwprogramma Koop zonder te kijken de bijnaam ‘de bekendste en meest gewilde aannemer van Nederland’. Regelmatig geeft hij onverbloemd zijn mening over de eisen van deelnemers.
“Mensen houden gewoon van huizen en iedereen begrijpt de drukte op de woningmarkt”, zegt Sikkes. Zo werd afgelopen donderdag bekend dat er in de laatste drie maanden van 2023 gemiddeld 3,1 procent meer is betaald voor bestaande koopwoningen dan in het kwartaal ervoor.
Kan de graad van goed voelen misschien overschaduwd worden in het programma door aankoopfrustratie? Sikkes: “Toen we met het programma startten was de huizenmarkt verhit omdat iedereen kocht, maar tegenwoordig zijn we bijna op het punt dat veel mensen bijna niets meer kunnen kopen. Iedereen kent die zoektocht en dat maakt het programma erg leuk. Maar de markt blijft veranderen.”
‘Bijna niemand heeft nog een jaren dertig huis op zijn wensenlijstje’
Als voorbeeld noemt Sikkes het klassieke favoriete jaren dertig huis. “We zijn nu bezig met seizoen 8 en er is bijna niemand meer die een jaren dertig huis in de top 3 heeft staan. De vraag is eerder: ‘Kan ik überhaupt wel een huis kopen?’ Duurzaamheid is ineens ook heel belangrijk geworden.”
Crone noemt het voorbeeld van Sikkes de belangrijkste reden voor het succes van dergelijke programma’s: “Het beweegt mee met de maatschappij en zorgt daardoor voor een verbindende ervaring. Televisie wordt nog vaak samen met anderen gekeken en idealiter kijk je naar iets waar iedereen iets mee te maken heeft, zoals wonen.”
HGTV wordt door de meeste aanbieders in het basispakket aangeboden, zoals Ziggo, KPN, Odido, Delta, Caiway.
[ad_2]