Een klein beetje winter: bij Ype Kramer verkopen ze ‘nu honderden accu’s per dag’. En ook slipcursussen zijn in trek

[ad_1]

Iedereen die tegenwoordig de deur uit moet, moet eerst controleren of het glad is. En hoopt dat de auto start. Accu’s zijn moeilijk verkrijgbaar en ook bedrijven die slipcursussen aanbieden, krijgen steeds meer telefoontjes.

Peter Smit is planner bij het Verkeersopleidingscentrum Fryslân (VOCF) in Leeuwarden. Het centrum is een zelfstandig onderdeel van Verkeersschool Tilstra en is gespecialiseerd in rijvaardigheidstrainingen.

Op deze donderdag kijkt hij uit over een witte skidbaan, want er is vanochtend net sneeuw gevallen. Overigens geen hoeveelheden zoals in Limburg of Duitsland, waar de zaken er heel anders uitzien. In de deelstaat Rijnland-Palts stonden duizenden automobilisten urenlang vast op snelwegen. De Duitse krant Afbeelding sprak van één “Nattere chaos”.

“Met winterweer en gladde omstandigheden stap ik altijd net iets anders in de auto”, vertelt Smit. Niemand wil in een slip raken, omdat u dan de controle over uw voertuig verliest. Soms met grote gevolgen. Met de cursussen bij Verkeerstrainingscentrum Fryslân leer je dit te voorkomen. Of in ieder geval: “Wees beter voorbereid als het jou overkomt.”

Smit: “In winterse omstandigheden krijg je altijd meer telefoontjes. Voor de maanden december en januari hebben we aardig wat boekingen staan. Het zit behoorlijk vol.” Je kunt kiezen uit verschillende cursussen: basis, compact, halve dag of hele dag. “De basis is een training van een uur en dat noem ik ‘de winacties’. Iemand krijgt dat cadeau van iemand anders.”

Slipbaan

VOCF beschikt over een skidtrack op haar trainingslocatie aan de Orionweg in Leeuwarden. Deze is voorzien van een speciale, gladde coating en sproeiers (waterwanden) waarmee de baan extra glad gemaakt kan worden en het hele jaar door sliptraining gegeven kan worden. “In die zin maakt het niet uit of je de slipcursus in de winter of in de zomer doet.”

Als je echt wilt leren hoe je moet handelen als je in een slip raakt, dan is een halve dag of een dag nodig. Je leert onder meer hoe je een noodstop moet uitvoeren op een gladde ondergrond, je doet remoefeningen en je krijgt een overstuur- en onderstuurtraining. “Dat laatste is de meest voorkomende fout: overstuur en onderstuur.” En ook dat mensen uitwijken naar de kant van de weg. “Het gevolg is dat je helemaal geen controle meer over de auto hebt en soms aan de andere kant van de weg belandt.”

Iedereen die elektrisch rijdt, moet rekening houden met ander gedrag. Elektrische auto’s remmen eerder en halen energie uit hun ‘remvertraging’ (regenererend, LB). “Daardoor hebben ze een grotere kans op slippen dan een auto met een ‘conventionele’ aandrijving.”

MCL Leeuwarden

Ook voor voetgangers en fietsers kan het verraderlijk glad zijn, maar bij het MCL ziekenhuis in Leeuwarden ervaart woordvoerder Erik Kofman geen extra drukte. “De meldkamer keek terug op maandag en het antwoord is duidelijk: nee. Er is geen noodzaak tot opschalen of iets dergelijks. Gelukkig kunnen we wel zeggen.”

Waar het drukker is: bij All Parts Ype Kramer Automaterialen in Leeuwarden. “Zodra het een paar graden heeft gevroren, staan ​​hier tussen acht en negen uur al mensen in de rij voor een nieuwe accu”, zegt commercieel directeur Daniel de Vegt. Veel auto’s starten moeilijk of helemaal niet omdat de accu defect is.

Ype Kramer levert 80 procent aan autobedrijven, de overige 20 procent zijn particulieren. “Gemiddeld verkopen we elke dag 133 batterijen. Nu is dat minstens het dubbele. Het gaat om honderden.” Dat de accu nu leeg is, komt vaak doordat mensen te lang hebben gewacht met de aanschaf van een nieuwe. “Bij temperaturen boven nul kan dat nog wel, maar zodra het gaat vriezen is er meer stroom nodig. En dan houdt het op.”

Winterbanden zijn ook niet leverbaar. “In eerste instantie kijken mensen ernaar en rijden verder op soms bijna versleten zomerbanden, maar zodra het eerste vlokje sneeuw valt willen ze toch die winterbanden. Zeker aan het begin van het jaar.’’ Als de winter nog maanden aanhoudt, kiezen ze het liefst voor banden die geschikt zijn voor winterse omstandigheden.

Eindelijk de bevroren deuren. “Daar bestaat een heel eenvoudige oplossing voor. Een vaselinestick of -spray. Dit is een soort Prittstift waarmee je de deurrubbers insmeert”, zegt De Vegt. Ze zijn overigens “helemaal uitverkocht” op dit moment.

Met de fiets

Kees Mourits van de Fietsersbond Fryslân noemt het momenteel “verraderlijk glad”. “Het is alle hens aan dek.” Juist omdat er niet zoveel sneeuw ligt. “Als wielrenner heb je meer baat bij een dikkere sneeuwlaag omdat je meer grip hebt. Er is inmiddels wat gevallen en op plekken waar niet is gestrooid en waar de sneeuw door auto’s is afgevlakt, ligt er een laagje ijs zich aan het vormen is.”

Wat belangrijk is als fietser: “Volg zoveel mogelijk een rechte lijn, maar stuur niet te krachtig. En voorzichtig door de bochten, met tegendruk op het buitenpedaal. Dat heb ik geleerd van wielrenner Henk Lubberding”, zegt Mourits.

Wel merkt hij op dat mensen in de winter vaker binnen blijven en de fiets niet meenemen. “We zijn allemaal banger geworden. “Ik neem de auto.” Dat zie je ook op de weg. Terwijl fietsen door een winters landschap prachtig is.”

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *