[ad_1]
Groningse ondernemers en het gemeentebestuur hebben geprobeerd de lucht te klaren. De betrekkingen werden verstoord na enkele ernstige irritaties en conflicten.
Op uitnodiging van het college van burgemeester en wethouders verzamelde zich donderdag een brede delegatie ondernemers op het stadhuis. De emoties liepen hoog op, vooral bij de invoering van de reclamebelasting, ook wel de ‘treiterbelasting’ genoemd. Ook de afgelasting van de marathon, een evenement dat breed werd omarmd door ondernemers, verliep slecht.
Na de coronaperiode, die voor veel ondernemers financieel een zware tol eiste, voelde de reclamebelasting aan als ‘ondernemers pesten’. Verrast door deze heffing ontstond er een grote vervreemding tussen de gemeente Groningen en ondernemersverenigingen, de horeca, het VNO/NCW MKB. Er kwamen zelfs oproepen van ondernemers om het vertrouwen in de gemeente op te zeggen.
Geen schoonheidsprijs
Donderdag was de hele raad aanwezig bij het ‘vredesgesprek’. “Dat is positief. Een teken dat ze de situatie serieus nemen”, zegt Klaas Holtman, voorzitter van de West Business Association. “Toegegeven wordt dat de administratieve gang van zaken rondom de invoering van de reclamebelasting de schoonheidsprijs niet verdient.” Voor ondernemers voelde het als een overval. ‘Wij zijn nog steeds tegen de heffing, maar de gemeenteraad heeft een besluit genomen. We kunnen de democratie niet terugdraaien.”
Holtman overwoog niet om de uitnodiging af te slaan. “Je moet blijven praten. Vooral over de grote uitdagingen waar ondernemers en gemeente voor staan: de energietransitie, het aanpakken van verouderde bedrijventerreinen, het behouden van talent en personeelstekorten, maar ook het aanpakken van ondermijnende criminaliteit. “Dit zijn allemaal zaken die versnelling vereisen.” De vraag die donderdag op tafel lag was ook: hoe komt het dat Groningen het economisch goed doet, maar er ook veel lawaai is? en het verwijderen van nachtelijke marktkramen of emissievrij vrachtverkeer in het stadscentrum.
‘Kijkten elkaar diep in de ogen’
Harry Bouma, voorzitter van Ondernemersvereniging Zuidoost, wil niet in teleurstelling blijven hangen. ‘Het heeft geen zin om in de loopgraven te blijven zitten. We hebben elkaar diep in de ogen gekeken. Er wordt gezegd dat we elkaar nodig hebben.’ Tijdens de oudejaarsbijeenkomst van Zuidoost zei Bouma: ‘Soms win je en soms verlies je . Er is afgesproken dat we de deur niet dichtslaan bij de gemeente.”
Toon meer interesse
Wethouder Carine Bloemhoff (PvdA, Economische Zaken) is hier blij mee. “We moeten aan zoveel werken. Wat vindt u van de bereikbaarheid van de stad? Bedrijven hebben ondertussen de handen vol aan het terugbetalen van coronabetalingen, hogere lonen en forse energiekosten. Als gemeente moeten we daar meer aandacht aan besteden.”
Bloemhoff, die door ondernemend Groningen kritiek kreeg in de discussie over reclamebelasting, ging met de bedrijven in overleg met de burgemeester. “Daar laten we het niet bij.” De wethouder wil dat collega’s in hun rol als deelraadslid en raadsleden vaker bedrijven bezoeken om te horen wat er bij hen en in de omgeving speelt.”
Gaat het nu wel goed tussen het bedrijfsleven en de gemeente? Holtman: “De truc is om niet van het ene incident naar het andere te rennen. Het is goed dat we elkaar face-to-face kunnen vertellen wat ons dwars zit. Ik ben nog niet op het punt waarop ik graag op de foto wil met de gemeente, terwijl mijn aanhangers niet begrijpen waarom deze reclamebelasting zo nodig wordt ingevoerd.”
[ad_2]