Nieuwe, compacte SUV-coupé van BMW: de iX2 weet zijn gewicht goed te verbloemen | Auto

[ad_1]

Na een coupé en een gran coupé introduceert BMW nu ook een ‘sports Activity Coupé’ in de compacte middenklasse: de X2. Met zijn aflopende daklijn is dit de elegantere variant van de stoere X1 en daarmee het kleine broertje van de X4 en X6. Uitgerust met elektromotoren, rijden we ermee zoals de iX1. Leuk, maar wat voegt deze auto nog meer toe?

De nieuwste modellen van BMW zijn de X2 en zijn elektrische variant de iX2. De vorige generatie X2 was moeilijk te categoriseren. Nu werkt het beter. De nieuwe X2 verschilt weinig van de coupéversie van de X1 SUV. Hiermee zet BMW de logische lijn voort die eerder werd ingezet met de X4 en X6 als vierdeurs coupéversies van respectievelijk de X3 en X5 SUV’s. BMW noemt de nieuwe X2 zelf een SAC, wat staat voor Sports Activity Coupé. Ach ja, als het dier maar een naam heeft. De nieuwe X2 is langer en lager dan de X1. Het lengteverschil zit vooral achter de achteras, wat direct resulteert in meer bagageruimte voor de X2, in ieder geval onder de hoedenplank. De elektrische iX2 heeft onder de vloer van de kofferbak een ruim compartiment voor laadkabels.

kruipen

Op de relatief lage stoelen kun je comfortabel zitten, waardoor er een volkomen acceptabele afstand overblijft tussen de stoel en de hemelbekleding. Over de ruimte heb je als bestuurder en bijrijder niets te klagen. Aan de achterkant is het anders. De beenruimte tussen de achterbank en de voorstoelen is nog steeds goed, maar de hoofdruimte is voor volwassenen ondermaats vanwege de laag aflopende daklijn. In de elektrische iX2 zit je nog krapper (de stoel staat 2,1 cm dichter bij het dak) dan in de X2 met verbrandingsmotor door het in de bodem weggewerkte accupakket. Elektrisch of niet, in beide varianten kun je met goed fatsoen alleen kleine kinderen op de achterbank laten zitten. En dan te bedenken dat de achterbank ook nog eens relatief laag is, met als gevolg dat je alleen maar met je billen op de bank zit en je knieën een scherpe hoek moeten maken alsof je in een gehurkte houding zit.

BMW iX2
BMW iX2 © BMW

Nieuwe software

De afwerking en het materiaalgebruik zijn uitstekend, alles voelt prettig en solide aan. Het dashboard is identiek aan dat wat we kennen van de X1. Waar we voorheen moesten leven met een multimediasysteem draaiend op BMW’s OS8-software, is OS9 nu de standaard. En dat is een stap vooruit. In een wereld waar accountants bepalen dat het aantal fysieke knoppen tot een minimum moet worden geëlimineerd, is het belangrijk om een ​​goed digitaal alternatief te hebben dat tijdens het autorijden slechts minimale aandacht vraagt. En dat gaat hier en daar wel eens mis.

BMW heeft de kritiek op OS8 ter harte genomen. Met OS8 was het infotainmentsysteem een ​​tamelijk verwarrende bonte puinhoop. Dit verbeterde vorig jaar iets met de komst van OS8.5 in onder meer de nieuwe 5-serie. De X2 en iX2 hebben vanaf het begin modernere hardware in hun elektronische ingewanden, hardware die OS9 kan draaien. De BMW OS9 werkt nog steeds met een overdaad aan iconen, maar doordat je nu verticaal door de hoofdmenu’s kunt scrollen (aan de linkerkant van het scherm) is het systeem overzichtelijker. En ondertussen blijft de navigatie-informatie op de rest van het scherm netjes weergegeven tijdens het scrollen en swipen, wat prettig is.

Flipper

De X2 is verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren, de iX2 alleen met elektromotoren. Later dit jaar verschijnt de iX2 eDrive20, een elektrische voorwielaandrijving met een elektromotor met een piekvermogen van 204 pk en 250 Nm. Maar eerst komt de vierwielaangedreven iX2 xDrive30, waarvan de twee elektromotoren samen 313 pk en 494 Nm produceren. Dit is ook de auto die we voor het eerst ontmoetten. De twee elektromotoren zorgen ervoor dat de 2.020 kg wegende iX2 soepel vooruit beweegt.

Waar we bij andere merken vaak zien dat je met twee peddels achter het stuur de mate van motorrem kunt regelen als je het rempedaal loslaat, moet je dit bij de iX2 via het multimediasysteem regelen. Dat is een beetje jammer. We houden van krachtig remmen op de motor in het stadsverkeer en in de file. Daarentegen vinden we het bij hogere snelheden vervelend als we naar voren duiken als we het powerpedaal loslaten. De elektronica kan dit desgewenst adaptief aanpassen. Wij geven er de voorkeur aan als je zelf de mate van regeneratie snel kunt aanpassen met de flippers. Het instellen via de menu’s op het grote scherm vergt te veel aandacht.

BMW iX2
BMW iX2 © BMW

Geen baanbrekend elektrisch bereik

De twee iX2’s hebben een accupakket met een bruikbare capaciteit van 64,8 kWh, wat betekent dat de iX2 xDrive 30 volgens WLTP tot 449 kilometer moet kunnen rijden en de eDrive20 zelfs 478 km. Beide versies hebben standaard een 11 kW AC-lader, een 22 kW AC-lader is een optie voor € 768. De DC-snellader piekt op 130 kW, een waarde die tegenwoordig nauwelijks baanbrekend te noemen is. Wij kennen goedkopere auto’s waarbij dit een stuk sneller gaat.

Geen SEPP-subsidie

De afstelling van het onderstel is aan de stevigere kant van het midden, zonder al te dynamisch te worden of aan comfort in te boeten. De iX2 laat een relatief luchtige indruk achter. In de bochten is dat uiteraard niet zo verwonderlijk, het accupakket zit immers onder de vloer. Ook zorgen de banden voor een royale portie grip. Maar ook bij het remmen krijg je niet de indruk dat de auto ruim twee ton weegt, iets van rond de 1.800 kg hadden wij ook geloofd. BMW weet op dit gebied zijn naam hoog te houden. Krediet waar krediet verschuldigd is. De besturing sluit hier keurig op aan, de auto volgt netjes de aangegeven koers. Al met al is de iX2 een prettig rijdende EV. Maar weet dat je met dezelfde techniek in de vorm van de iets goedkopere BMW iX1 een auto hebt waarmee je met meer dan twee volwassenen kunt reizen.

Geen van beide iX2-varianten komt in aanmerking voor de Subsidie ​​Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP), waarvoor de vanafprijs van € 49.976 voor de basisversie te hoog is. De basisprijs is in ieder geval hoog; Naast het feit dat de optielijst behoorlijk lang is, zijn er genoeg EV’s die voor minder geld volwassener elektrische prestaties demonstreren met een grotere actieradius en hogere laadcapaciteiten.

Van alle BMW’s vindt u de specificaties en prijzen in de gratis database van Autoweek.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *