Dit maakt filmregisseurs Michael Mann en Yorgos Lanthimos zo bijzonder dat beiden een special krijgen in Forum. ‘Perfect huwelijk tussen spektakel en kunst’

[ad_1]

Twee specials over filmregisseurs in Forum. Michael Mann en Yorgos Lanthimos lijken heel verschillend, maar hebben meer gemeen dan je zou denken.

Fans van Michael Mann en Yorgos Lanthimos kunnen zich de komende tijd in de handen wrijven. Wegens de uitgave van Ferrari Forum Groningen vertoont in maart de beste films uit Manns oeuvre. Lanthimos wordt in april geëerd met een special voor zijn nieuwe film Arme dingen .

Of je nu van de films van Mann of Lanthimos houdt of niet, het valt moeilijk te ontkennen dat beide regisseurs een herkenbare stijl hebben. Michael Mann kenmerkt zich al jaren door gelikte, technisch verbluffende en sombere actiefilms. Yorgos Lanthimos weet op zijn beurt de kijker systematisch onder te dompelen in ongemakkelijke en absurde situaties.

Artistieke mainstreamfilms

Filmjournalist Hugo Emmerzael is groot fan van Michael Mann en trapt op zondag 3 maart de Mann-maand af in Forum met een filmlezing over de karakteristieke filmstijl van de Amerikaanse regisseur. Hij prijst de manier waarop Mann zichzelf op de kaart heeft gezet binnen de wereld van Amerikaanse filmstudio’s en het grote geld.

Volgens Emmerzael maakt Mann mainstreamfilms met politieagenten, misdaad en actie, maar bevatten die studiofilms ook opvallend veel stijl en kunstenaarschap. “Het is een perfect huwelijk tussen vorm en inhoud, tussen spektakel en kunstenaarschap. Voor mij is hij een kunstenaar die mainstreamfilms als canvas gebruikt. Daarom ben ik zo’n fan van hem.”

‘Mann is een zeer expressieve filmmaker’

Emmerzael vermeldt Warmte (1995), waarschijnlijk Manns bekendste film, als typisch voorbeeld. Onder het kat-en-muisspel aan de oppervlakte tussen een politieagent (Al Pacino) en een bankrover (Robert De Niro) schuilt een veelheid aan thema’s, stijlen en visuele keuzes. “Mann is een zeer expressieve filmmaker en dat zie je erin terug Warmte .”

Naast de plot concentreert Mann zich op de gevoelens van de personages door slim gebruik te maken van licht, kleur en contrast via het camerawerk. Emmerzael wijst op een scène waarin Pacino’s personage als een oase van licht uitkijkt over de stad Los Angeles. “Er zit veel emotie in die opname. Dat onderscheidt Mann absoluut van andere genrefilmers”, zegt hij tekstueel.

Emmerzaels favoriete Mann-film is Miami Vice (2006). Sterker nog, het is zijn favoriete film aller tijden. De film is volledig opgenomen met digitale camera’s, wat toen nog een jonge technologie was. De film reflecteert ook op de rol van technologie in het leven en vooral in de misdaad. “Enorm onderschat, zoveel meer dan alleen een spannend actieverhaal. Het is een studiofilm doordrenkt van betekenis, stijl en inhoud.”

‘Lanthimos omarmt de absurditeit’

Dit lijkt een gelijkenis met Lanthimos, want de Griekse filmmaker staat ook bekend om zijn feilloze gevoel voor de combinatie van stijl en inhoud. Maar Lanthimos is van een heel andere orde, zegt Emmerzael. “Hij omarmt de absurditeit en portretteert die absurditeit in zijn films als iets normaals. Dat is eigenlijk niet zo gek, de wereld is ook vreemd.”

De belangrijkste parallel met Mann zit hem in het succes bij het grote publiek. Ook Lanthimos wist de kloof tussen experimenteel en toegankelijk te overbruggen: hij maakt studiofilms met een groot budget, die eigenlijk artistieker zijn dan je normaal zou verwachten. Zo maakt Lanthimos vaak gebruik van speciale camerahoeken, zoals een fisheye-lens De favoriet En Arme dingen . “Maar als kijker denk je geen moment: dit klopt niet. Dan ben je een meesterregisseur.”

Kunstenaars met een handtekening

Consistentie is een van de redenen dat Lanthimos, net als Mann, de aandacht van de grotere filmstudio’s wist te trekken. Beide directeuren hebben een visie waar zij nog steeds aan vasthouden. Hun films hebben vaak dezelfde kenmerken. “Bij Lanthimos is het die absurditeit, bij Mann zijn het films over stoere professionals en eenzame mannen die in het harnas willen sterven.”

Deze kenmerken zijn ook zichtbaar in respectievelijk Arme dingen En Ferrari . “Mann en Lanthimos zijn kunstenaars met een signatuur, net zoals Vincent van Gogh of Piet Mondriaan een herkenbare signatuur hebben. In die zin zijn het pittoreske regisseurs.”

Ster acteurs

Deze standvastigheid zorgt ervoor dat ze het vertrouwen winnen van grote studio’s, omdat beide regisseurs herhaaldelijk hebben bewezen dat ze hun ideeën naar het grote scherm kunnen vertalen. Zo kunnen zij met een groter budget en bekendere acteurs aan de slag dan veel andere karakteristieke collega’s.

In Ferrari met Adam Driver en Penelope Cruz in de hoofdrollen Arme dingen In de film spelen Emma Stone, Mark Ruffalo en Willem Dafoe. “In de filmwereld wordt succes beloond. Ook hier zie je dat succesvolle huwelijk tussen mainstream en experimenteel.”

In maart en april staan ​​veel films van Mann en Lanthimos op het programma. Welke mogen we echt niet missen? De film Alp (2011) is volgens Emmerzael de ideale introductiefilm voor Lanthimos. “Dat is waar zijn herkenbare stijl zich echt begint te uiten.” En natuurlijk heeft hij geen keus Miami Vice vermelding voor Michael Mann. Lachend: “Voor mij is dat de ultieme film. Verplicht filmonderwijs.”

Filmspecials in maart en april

Het beste van Michael Mann : Thief (1981) op 4/3, Manhunter (1986) op 8/3, The Last of the Mohicans (1992) op 11/3, Heat (1995) op 15/3, The Insider (1999) op 22/3, Onderpand (2004) op 25/3 en Miami Vice (2006) op 28/3. T Te zien in Forum in Groningen.

De films van Yorgos Lanthimos : Alps (2011) op 8/4, The Lobster (2015) op 14/4, The Killing of a Sacred Deer (2017) op 21/4 en The Favorite (2018) op 28/4. Te zien in Forum in Groningen.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *