[ad_1]
Nooit eerder werd er zo hard gewerkt aan het circuit als dit jaar. De gevolgen voor treinreizigers zijn groot, zo maakte ProRail maandagochtend bekend op een persconferentie. Amersfoort Centraal wordt komende zomer zelfs voor drie weken volledig geschrapt uit de dienstregeling; Er zal op dat moment geen trein rijden. Voor reizigers in heel Nederland heeft dit grote gevolgen: langere reistijden, vaker overstappen of vervangend busvervoer.
De spoorvervoerder legt van zaterdag 6 juli tot en met maandag 19 augustus het spoor rond een van de drukste spoorknooppunten van Nederland. in de hand. Gedurende deze periode is er vier weken geen verkeer van en naar Amsterdam, vijf weken geen verkeer van en naar Utrecht en zes weken geen verkeer van en naar Ede. Tussen zaterdag 13 en zondag 28 juli rijden er uiteindelijk helemaal geen treinen meer van, naar en langs Amersfoort Centraal Station, en een paar dagen later in de zomer.
Dit alles zal een enorme impact hebben op de circa 40.000 reizigers die dagelijks van en naar Amersfoort reizen. NS-woordvoerder Elvira van der Vis: ‘Amersfoort is een heel belangrijk knooppunt. Dagelijks passeert vier procent van onze reizigers hier. Dat is nogal wat.’’ De maatregelen zullen dus impact hebben op reizigers uit het hele land, en de reizigers de tijd zal aanzienlijk toenemen en er wordt ook vervangend busvervoer ingezet.
Dit wordt een jaar waarin reizigers door het hele land overlast kunnen verwachten
ProRail-woordvoerder Aldert Baas: ‘Er is nog nooit zoveel aan het spoor gewerkt als voor 2024 gepland is. Dit wordt een jaar waarin reizigers door het hele land overlast kunnen verwachten. Het gaat hier echt om zeer impactvol werk.’ omvat werkzaamheden rond Rijswijk, Leeuwarden en Ede-Wageningen, maar vooral reizigers rond Amersfoort zullen de prijs moeten betalen. “Het is een van de grote hoogtepunten van dit jaar.”
Volgens projectleider Frans van Wegen zijn de werkzaamheden nodig omdat de infrastructuur rond Amersfoort het einde van zijn levensduur bereikt. “Het materieel staat er nu zo’n twintig tot dertig jaar, dat is echt heel lang. Komende zomer gaan we 5 kilometer spoor vervangen, 42 wissels verwijderen en 29 vervangen en vele tientallen kilometers kabels verwijderen en vervangen. een enorme operatie.”
Gedurende de hele periode moeten reizigers rekening houden met lange reistijden, meer overstappen en vervangend busvervoer. Maar hoe dat er precies uit gaat zien, is nog onduidelijk. Zowel NS als ProRail spreken van een ‘enorme, complexe puzzel’. Van der Vis: “Elke week ziet er anders uit. Soms rijden er treinen tussen Baarn en Amersfoort, de week daarop tussen Amersfoort en Den Dolder, enzovoort.”
Zeker is dat er busvervoer wordt ingezet, maar de verwachting is dat reizigers nog maanden moeten wachten op verdere details. “Helaas kan ik nu niet specifieker zijn. We zijn de puzzel nog aan het leggen. En dat zal nog wel even duren omdat hij rond is. Meestal hebben we hem één tot twee weken van tevoren klaar. We raden reizigers in ieder geval aan om een Houd de reisplanner de hele periode in de gaten.”
Internationale trein
Keolis, de vervoerder die verantwoordelijk is voor het vervoer tussen Amersfoort en Ede, gaat ook bussen inzetten. “Momenteel zijn we achter de schermen alle veranderingen aan het voorbereiden”, zegt woordvoerder Lotte Hendriksen. Omdat de zogenaamde Valleilijn Amersfoort als begin- en eindpunt heeft, is er volgens Keolis geen mogelijkheid om de trein via een ander traject te laten rijden.
De werkzaamheden houden ook in dat internationale treinen tijdelijk niet stoppen op station Amersfoort Centraal. Reizigers die al een kaartje hebben vanaf dit station worden volgens NS tijdig geïnformeerd over alternatieve op- of uitstaplocaties. De internationale treinen blijven normaal rijden.
Lees meer onder de kaart.
Volgens John Voppen, CEO van ProRail, is niet alleen de omvang van de maatregelen een reden om Amersfoort voor een langere aaneengesloten periode uit de dienstregeling te schrappen. “Wij merken dat het, zeker sinds corona, lastig is om technisch personeel te vinden. We zijn druk bezig met opleiden, maar daarmee is niet alles opgelost. Daarnaast kun je medewerkers niet alleen ‘s nachts laten werken: je merkt dat mensen dat bij het begin van hun carrière, maar als er een gezin komt, zullen ze eerder om een 9-tot-5-baan vragen.”
Alles samen kost ProRail dit jaar 1,7 miljard. Dat is 12,5 procent meer dan de werkzaamheden aan het spoor in 2023 gekost zullen hebben.
Tussen 2025 en 2030 zal de overlast toenemen
Treinreizigers zullen de komende jaren veel meer overlast ervaren door werkzaamheden aan het spoor. Vorig jaar maakte beheerder ProRail bekend in 2024 meer werkzaamheden overdag en buiten de vakanties te gaan uitvoeren, maar door verder toenemend onderhoud en personeelstekort zal de overlast tussen 2025 en 2030 nog groter worden. “Wij Dit effect zullen we in heel Nederland zien, zowel in de Randstad als in de regio”, zei CEO John Voppen tijdens een persconferentie in Amersfoort.
Volgens ProRail is er in Nederland veel spoor aan vervanging toe omdat een groot deel kort na de Tweede Wereldoorlog, bijna tachtig jaar geleden, is aangelegd. En dat gaat zo’n veertig jaar mee, dus nu moeten we het weer vernieuwen. Alleen in de Rotterdamse haven ontbreekt het aan onderhoud, in de rest van Nederland is het een natuurlijk proces.”
volgen AD Amersfoortse Courant nu ook via WhatsApp! Tip: zet rechtsboven de notificaties aan voor het laatste nieuws. Meer weten? Lees hier alles over WhatsApp-kanalen en hoe u ze kunt gebruiken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Welke kan!
Log in of maak een account aan en mis nooit meer iets van de sterren.
[ad_2]