[ad_1]
Volgens Rover houden NS en ProRail zich niet aan het vervoerscontract, waarin staat dat treinen op tijd moeten rijden en dat er zo min mogelijk verstoringen mogen optreden. “Maar de prestaties gaan achteruit”, zegt Rover-directeur Freek Bos. Daarom pleit de organisatie voor een zogenaamd concessieprogramma dat kan worden opgelegd aan NS en ProRail. ‘Dat is een verbeterprogramma, met een aangescherpt plan van aanpak om de problemen op te lossen.’
Rover zal dit dinsdagmiddag ook presenteren tijdens een hoorzitting, waarin Kamerleden worden bijgepraat over de situatie op het spoor. Aanleiding is het NS-jaarbericht van vorige week, waarin de vervoerder bekendmaakte volgend jaar de treinkaartjes met ruim 10 procent te mogen verhogen. Volgens de vervoerder is dit nodig vanwege de stijgende kosten en de inflatie.
Vorig jaar werd een grote tariefverhoging voorkomen door een eenmalige bijdrage van 120 miljoen euro van het vertrekkende kabinet. Rover, maar ook de NS, hopen nu op een structurele jaarlijkse bijdrage van 120 miljoen euro. Ook NS-topman Wouter Koolmees zal dinsdagmiddag aanwezig zijn bij de hoorzitting, net als ProRail. Donderdag debatteert de Tweede Kamer over het onderwerp met demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat).
[ad_2]