[ad_1]
Mensen zijn bereid stappen te ondernemen om bij te dragen aan een beter klimaat door minder vlees te eten en minder te vliegen, maar alleen als ze zien dat het klimaatbeleid eerlijk wordt vormgegeven. Dit betoogde Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor GroenLinks-PvdA, tijdens een lezing voor de GroenLinks-religiewerkgroep De Linker Wang, waar politieke thema’s gerelateerd aan levensbeschouwing aan bod komen.
Kröger pleit voor klimaatrechtvaardigheid en de herovering van collectief burgerschap, maar nam zondag het heft in eigen handen door erop te wijzen dat progressieve partijen als PvdA en GroenLinks zich te lang hebben laten beperken door een neoliberale ideologie. Ook het klimaatbeleid is te lang aan de markt en het individueel gerichte neoliberale systeem overgelaten. Kröger: “Dat hebben we gedaan vanuit de welwillende gedachte: alle kleine beetjes helpen en we hebben niet de luxe om kieskeurig te zijn over de broodnodige klimaatmaatregelen. Na tientallen jaren dingen op de agenda te hebben gezet, gebeurde er eindelijk iets op klimaatgebied.”
Kröger zei dat hij altijd had gepleit voor krachtige klimaatmaatregelen, bijvoorbeeld het beprijzen van vervuiling, vanuit het idee dat ook de inkomens zouden worden herverdeeld, maar vond daarvoor vaak geen meerderheid in de politiek.
Slogan
Volgens haar heeft de bekende Postbus 51-slogan uit de jaren negentig ‘Een beter milieu begint bij jezelf’ onvoldoende rekening gehouden met de verantwoordelijkheid van grote bedrijven en geopolitieke verhoudingen die echte veranderingen in de weg staan.
Kröger: ‘Zo betalen we het nieuwe verdienmodel van Shell uit collectieve middelen door te investeren in waterstof, terwijl hetzelfde bedrijf profiteert van alle belastingvoordelen die we fossiele subsidies zijn gaan noemen, een heel belastingstelsel ten dienste van de status quo , terwijl gewone mensen worden aangemoedigd om tochtuitsluitingen te nemen”.
Grote bedrijven
Volgens haar gaan subsidies voor duurzaamheid vooral naar grote bedrijven en rijkere huishoudens en niet naar de mensen die ze het hardst nodig hebben. Volgens Kröger is zelfs aangetoond dat 80 procent van de duurzaamheidssubsidies naar 20 procent van de hoogste inkomens gaat. Dit ondanks het feit dat de CO2-uitstoot van die toplaag het grootst is.
Volgens Kröger is klimaatrechtvaardigheid dus nog ver weg. Zo bleven Tesla-chauffeurs een flinke subsidie ontvangen terwijl het openbaar vervoer werd uitgekleed. En honderden miljoenen gaan naar de grote energiebedrijven voor zonneweiden en windparken, terwijl een wijk die een eigen windturbine wil bouwen vooral obstakels ervaart.
Volgens het Kamerlid moeten burgers door samen te werken hun plek terugwinnen. “De markt heeft ons tot individuele consumenten gemaakt, maar we kunnen de energiecrisis alleen samen aanpakken.” Ze gelooft dat dit niet mogelijk zal zijn zonder energiecoöperaties, burgerraden en activisme. Voor Kröger is het duidelijk dat de sterkste schouders ook de zwaarste lasten zullen moeten dragen om te voorkomen dat deze last wordt afgewenteld op de meest kwetsbare mensen. Energiecoöperaties, burgerraden en gezamenlijke acties kunnen hieraan een grote bijdrage leveren. “Mensen die zich verenigen rond een ideaal zijn onmisbaar voor verandering.”
[ad_2]