Inwoners van Losdorp zijn vrachtwagenellende zat. ‘Het is dikke chaos, ronduit schandalig’

[ad_1]

Gaten langs de weg, trillingen in huis en gevaren op de weg. Inwoners van Losdorp zijn de voorbijrazende vrachtwagens beu. “Mijn man is laatst bijna aangereden, dat was een centimeter werk.”

Zuchtend kijkt Gert Smit (51) uit het raam van zijn verhuurbedrijf in Eemsned. Sinds een paar weken rijden er, vooral in de ochtenden, veel meer vrachtwagens dan normaal op de Westendorpweg in Losdorp. Vrachtwagenchauffeurs negeren of zien vaak het verbodsbord bij de ingang van het dorp over het hoofd. Dat irriteert Smit. “En iedereen rijdt te snel. Grote chaos, ronduit schandalig.”

Sinds half februari voert Rijkswaterstaat herstelwerkzaamheden uit aan de N33 tussen Eemshaven en Zuidbroek. Het slechte weer zorgde onlangs voor gaten in het asfalt. Sindsdien wordt al het verkeer via de provinciale wegen langs Spijk en Losdorp omgeleid, inclusief het zware vrachtverkeer.

Rotte wegen

Net als Smit zijn veel inwoners van Losdorp chagrijnig vanwege de vrachtwagens die sinds de start van het onderhoud zo nu en dan door hun dorp denderen. De smalle straatjes van het kleine dorp in de Eemsdelta, waar zo’n 145 inwoners wonen, zijn niet bestand tegen het zwaardere verkeer.

Vooral de Schäfferweg en Westendorpweg in Losdorp en de Boterweg in Spijk worden getroffen. Het zijn alle drie smalle wegen, wat betekent dat vrachtwagens geen andere keuze hebben dan uit te wijken naar de kant van de weg als ze tegenliggers tegenkomen. De vrachtwagens rijden door het dorp zodat de N33 gerepareerd kan worden, maar ironisch genoeg worden nu de provinciale wegen vernield.

DVHN regionale rondleiding

Verslaggevers van Dagblad van het Noorden ga elke week op pad voor de DVHN Regiotour. Ze gaan naar plekken waar bijzondere, ontroerende of grappige verhalen kunnen worden vastgelegd. Heb je enige suggesties? Mail dan naar groningen@dvhn.nl of drenthe@dvhn.nl .

Smit: “De N33 is straks klaar, maar nu zijn al die andere wegen vernield.” Wie een ritje langs de route maakt, ziet talloze gaten en kuilen langs de weg.

‘Voel jezelf in het hele huis’

Volgens partner Grietje Smit (52) is dat niet het enige probleem. “Als hier een vrachtwagen langsrijdt, piept en kraakt alles. Die grijze rioolgeul voor onze oprit trilt nog harder dan de rest van het asfalt. Dat voel je door het hele huis”, vertelt ze. Haar man herkent dit: “De voegen knallen bijna uit de muur door de trillingen. Zet daar nu een extra paal om langzamer te rijden.”

Volgens Grietje Smit staat het verbodsbord bij de ingang van het dorp niet op de juiste plek. “Dit is een 30-weg, maar ze komen het dorp binnen op 80-weg en zien dat verbodsbord pas als ze de bocht om zijn.” Volgens haar is er geen sprake van handhaving. “Terwijl hier veel kleine kinderen wonen die met de fiets naar school gaan.”

‘Het gaat om onze veiligheid’

Paula Verschoor (38) deelt deze zorgen over de veiligheid. Ze woont een paar huizen verderop aan de Westendorpweg en heeft twee kleine kinderen. En een hond. “Abby!”, roept ze luid als het dier enthousiast de weg op wil schieten richting een fietser met een andere hond. Abby blijft onmiddellijk zitten, tot opluchting van Verschoor.

Het is kenmerkend voor wat zij het belangrijkste probleem van de verkeersopstoppingen in Losdorp vindt: ‘Het gaat om onze veiligheid.’ Ze neemt haar ‘verkeersmaatje’, een lichtgroene plastic pop met waarschuwingsvlag, mee en zet de pop aan het einde van haar oprit. vlakbij de weg. Volgens haar trekken veel weggebruikers zich daar echter niets van aan. “Ik heb ooit een auto het anker zien raken, de bestuurder schopte hem gewoon uit de weg.

‘Dorp niet ontworpen voor zwaar verkeer’

Ook heeft Verschoor last van trillingen in huis door druk vrachtverkeer. “Het dorp is simpelweg niet berekend op druk verkeer. Mijn man werd onlangs om zeven uur ‘s ochtends bijna aangereden door een vrachtwagen. Dat was centimeterwerk. Een vrachtwagen heeft een remweg waarvan je zegt dat die in dit dorp niet mogelijk is.”

Tekenen hebben geen zin, vreest ze. Verschoor verhuisde in 2018 van Rotterdam naar het Noorden en schrok van het verschil. “Daar hebben fietsers overal voorrang, maar hier is alles ingericht op auto’s. De gemeente moet maatregelen nemen. Zorg voor een veilig fietspad, zebrapaden of trottoir. Dan kunnen vrachtwagens er niet meer langs en moeten ze omrijden.”

‘Deze beesten rijden de hele dag voorbij’

Margie Kil (80) woont al 50 jaar in een huis aan de rand van het dorp, pal naast het verbodsbord. Ze legt een stapel geschreven aantekeningen op de keukentafel. “Ik lijk op Miss Marple (een amateurdetective bedacht door Agatha Christie, red.), maar ik zit gewoon mijn krant te lezen en de namen en kleuren van vrachtwagens op te schrijven als ik ze toevallig zie. Zo kan ik bewijzen dat deze de hele dag rijden er beesten voorbij. Ook zonder de afsluiting van de N33 zijn vrachtwagens hier een probleem.”

Kil heeft kritiek op het handelen van Rijkswaterstaat en de gemeente Eemsdelta. “Het was slecht voorbereid en onhandig uitgevoerd. Ze hadden voor een goede omleiding kunnen zorgen, maar de borden werden te laat en niet op de juiste plek geplaatst. En straks heeft de gemeente flink wat werk te verzetten aan al die enorme kuilen langs de weg. Zo diep, nietwaar? Ik maak geen grapje’, zegt ze, terwijl ze met haar handen de lengte van een liniaal voorstelt.

‘Dat komt uit de tijd van paard en wagen’

Ze maakt zich zorgen over de eeuwenoude brug over de Losdorpstermaar, het kanaal dat de noord- en zuidkant van het dorp scheidt. “Vrachtwagens zijn ook zonder de afsluiting van de N33 al een probleem. Die brug dateert uit de tijd van paard en wagen en is helemaal niet ontworpen voor zwaar vrachtverkeer. Dat gaat op een gegeven moment wel eens mis.”

Afgelopen vrijdag heeft Rijkswaterstaat het onderhoud aan de N33 afgerond eerder dan gepland, maar dat betekent volgens de bewoners niet dat de ellende voorbij is. “Ik begrijp dat de N33 gemaakt wordt, dat is voor iedereen fijn. Maar ik luister niet graag naar de burger”, zegt Gert Smit. “Het hele dorp belt met klachten, maar Rijkswaterstaat en de gemeente geven de bal door aan elkaar. Je komt terecht in een web van telefoonnummers.”

‘Dit gaat zeker vaker gebeuren’

Verschoor hoopt dat de ellende een volgende keer voorkomen kan worden. “Dit gaat zeker vaker gebeuren. Niemand rijdt hier 30, zelfs automobilisten niet. Maar als je op 60-jarige leeftijd door de flauwe bocht bij ons huis snelt, is dat levensbedreigend voor onze kinderen en huisdieren.”

De gemeente Eemsdelta overweegt schriftelijke vragen van de ChristenUniefractie over de overlast en wil daarom niet reageren.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *