[ad_1]
Afgelopen week deelde het projectteam Lelylijn vier scenario’s voor dit aan te leggen spoortracé dat Noord-Nederland beter bereikbaar moet maken. Ze verschillen aanzienlijk van elkaar. De uiteindelijke keuze heeft grote invloed op hoe het Noorden er uit komt te zien.
Als de Lelylijn wordt aangelegd, zal Noord-Nederland ingrijpend veranderen. Niet alleen omdat Zuidoost Fryslân en het Groningse Westerkwartier jarenlang zullen worden omgeploegd voor de aanleg van de spoorlijn. Want pas als de treinen gaan rijden, zal de lijn de fysieke en sociale uitstraling van het Noorden echt veranderen.
Het fysieke aspect behoeft geen uitleg, iedereen begrijpt dat een spoorlijn het landschap verandert. Maar deze treinverbinding leidt ook tot andere langetermijneffecten, zoals extra woningbouw of nieuwe werkgelegenheid. Het maakt nogal een verschil of een plaats dichtbij die spoorlijn ligt of niet. Als dat niet het geval is, zullen de nieuwe ontwikkelingen dit letterlijk negeren.
Vier scenario’s
Zolang een plan niet veel meer is dan een idee, kan iedereen zijn eigen hoop of angst erop projecteren. De projectgroep heeft de plannen voor de Lely Lijn vorige week concreter gemaakt door vier scenario’s te schetsen. Willen we een Lelylijn die ook het gebied tussen Leeuwarden/Groningen en Amsterdam bedient en waar zoveel mogelijk centra van profiteren (scenario 1)? Of moet deze regiolijn vooral rekening houden met natuur en duurzaamheid (scenario 2)?
Of zal de lijn vooral een snelle verbinding zijn die alleen de grote plaatsen tussen Amsterdam en Leeuwarden/Groningen verbindt (scenario 3) of is de lijn bedoeld als eerste schakel in een snelle internationale verbinding tussen Amsterdam en Bremen/Hamburg? (scenario 4) dat op twee of drie plekken in het Noorden stopt, maar Groningen vooral tot een ‘metropool’ maakt?
HSL, intercity of stoptrein?
Het maakt nogal een verschil welke van de bovenstaande keuzes het wordt. Niet alles kan en zeker niet tegelijkertijd. Zo is een internationale hogesnelheidslijn een duidelijke keuze, maar deze stopt zeker niet in bijvoorbeeld Lemmer of Leek.
Hoewel de nu geschetste scenario’s volgens de projectgroep niet rigide bedoeld zijn en het uiteindelijke scenario dus wel eens een combinatie van elementen uit deze vier schetsen zou kunnen zijn, dwingt dit kwadrant bestuurders in het Noorden wel om concreter te worden in hun wensen. . Het moet hen helpen nadenken over wat voor toekomst het Noorden voor zichzelf ziet, zodat ze vervolgens kunnen aangeven wat voor soort Lely-lijn daarbij past.
Want dat is het allerbelangrijkste in dit proces: de Lely Lijn moet geen prestigeproject worden voor slechts enkele plekken, maar een instrument dat past bij de toekomst die het hele Noorden voor ogen heeft.
Daarom had er ook scenario 5 moeten zijn: geen Lely-lijn. Niet om er een negatief element aan toe te voegen, maar om duidelijker de redenen bloot te leggen waarom er eigenlijk een Lely-lijn zou moeten worden gebouwd – en wat de gevolgen zouden zijn als er geen zou worden aangelegd.
mainredactie@frieschdagblad.nl
[ad_2]