Groningen onvriendelijk voor elektrische auto’s: bijna de laagste laadpaal-dichtheid van alle grote steden

[ad_1]

Van de twintig grote steden scoort Groningen slecht als het gaat om openbare laadpalen voor elektrische auto’s. In Groningen staat een paal voor vier stekkerauto’s.

In Rotterdam, nummer 1 in het onderzoek, staat voor ieder geregistreerd elektrisch voertuig (EV) een publieke laadpaal. Het onderzoek werd uitgevoerd door Goldenstein juridisch . Goldenstein, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het afdwingen van consumentenrechten.

Voor elektrisch rijden is het belangrijk dat de Tesla of BYD snel, gemakkelijk en dichtbij opgeladen kan worden. In de meeste van de twintig grootste steden van Nederland is dit al goed geregeld. Groningen bungelt nog ergens onderaan, dus je moet je stopcontact duwen.

Achter nummer 1 Rotterdam doen ook Zwolle en Arnhem het goed. Goldenstein heeft de top 20 samengesteld op basis van hoeveel inwoners een elektrische auto hebben en hoeveel laadpalen er zijn.

Achterblijvers

Groningen laat vier andere van de twintig geanalyseerde grote steden achter zich. Daar moeten ruim tien elektrische autobezitters het doen met een (semi)publieke laadpaal. Dit zijn Amersfoort (13,41), Almere (15,53), Breda (15,58) en Haarlemmermeer (22,63), laatstgenoemde staat in de top 20 van Goldensteind.

“In dit verband moet uiteraard worden vermeld dat er in de Haarlemmermeer waarschijnlijk aanzienlijk meer bezitters van een elektrische auto met een eigen oplaadpunt zijn dan in Rotterdam of andere grote steden met relatief weinig eengezinswoningen. Particuliere laadpunten zijn niet meegenomen in onze analyse”, zegt Jude Leistra, projectmanager bij Goldenstein Legal.

Gemiddeld staan ​​er volgens Leistera 248,08 elektrische auto’s per snellaadpaal in de twintig geanalyseerde steden en gemeenten. Ook hier scoort Groningen (175,6 EV’s per snellader) bovengemiddeld, maar nog niet hoog.

Koploper hier is Apeldoorn (31,11), gevolgd door Zwolle (38,68) en Arnhem (39,67). Hiermee is de top vijf steden en gemeenten met de minste elektrische auto’s per snellaadpaal compleet. Daarna volgen Enschede (44) en Haarlem (70,92).

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *