[ad_1]
Naast het oorlogsrecht moeten advocaten het vredesrecht ontwikkelen als een mensenrecht. Dit pleidooi hield humanist Hans van Houten donderdagavond in de Sint-Jacobiparochie tijdens de bijeenkomst Kleurrijk Ontmoeten.
In het kader van de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie kwamen vertegenwoordigers van verschillende religies en levensbeschouwingen bijeen bij MFC ‘t Beerdhuus in de Sint-Jacobsparochie, beginnend met een gezamenlijke maaltijd vooraf.
In hun bijdrage blikten Bea Ramai en Sandra Roza, vertegenwoordigers van de Hindoegemeenschap, terug op hoe de bijeenkomst Kleurrijk Fryslân tot stand kwam naar aanleiding van het bloedbad in Sharpeville (21 maart 1960). Op die datum werden 64 zwarte Zuid-Afrikanen vermoord door de oproerpolitie toen ze deelnamen aan een vreedzame demonstratie tegen de zogenaamde paswetten.
In 2024 kan iedereen zijn eigen voorbeelden van onrecht en geweld aandragen. Soms ook aantoonbaar doordat aanhangers van religieuze stromingen elkaar proberen uit te moorden. “Helaas is er tegenwoordig weinig bewijs van utopische geweldloosheid of overeenkomsten tussen de verschillende religies en filosofieën”, zeiden ze in hun bijdrage. “En zeker in deze turbulente tijden is het zeer noodzakelijk dat we met elkaar in dialoog blijven, om samen door deze moeilijke tijden heen te komen.”
Meer begrip
Ismail Bölükbasi sprak namens de gemeenschap van moslims uit het asielzoekerscentrum in de Sint-Annaparochie, die elke vrijdag samenkomen in de Van Harenskerk om te bidden. Hij wijst erop dat het best bijzonder is: “Alle mooie kleuren van Fryslân bij elkaar brengen.”
Dat dit deze donderdagavond op deze schaal plaatsvindt, is ook mogelijk omdat iedere religie en traditie – zonder oordeel van, door en over de ander – openlijk kan spreken over waar zij voor staan. “Onze nobele Profeet heeft zelfs in tijden van oorlog ten strengste het doden van vrouwen, kinderen en ouderen, de vernietiging van gebedshuizen, het kappen van bomen en het doden van dieren verboden”, zei Bölükbasi.
“In deze tijden is het meer dan noodzakelijk dat we samenkomen om elkaar te ontmoeten. En om samen na te denken, te zingen, te mediteren of te bidden om meer begrip te krijgen, zodat er vrede tussen mensen kan komen”, zegt Liesbet Geijlvoet, voorzitter van Kleurrijk Fryslân.
En Hans van Houten (Humanistische Vereniging Fryslân) herhaalde dit in zijn bijdrage. “Naar mijn mening is het essentieel om veel voorzichtiger om te gaan met de natuur en de mens.”
Onmenselijk
Hij ziet hoe mensen, in tegenstelling tot dieren, inhumane oorlogen voeren. “Oekraïne-Rusland, Israël-Palestina, Jemen, Somalië, Soedan, Afghanistan, Syrië, Democratische Republiek Congo, om maar een paar hotspots te noemen.”
‘Hoeveel doden zul je nog accepteren voor je eigen vrijheid?’ Van Houten vroeg zich af: ‘Ik vind het nog steeds diep tragisch dat mensen – ook nu nog – op verschillende plekken op aarde proberen elkaar te vermoorden of zelfs opzettelijk andere mensen te vermoorden. Zeker als dit gebeurt op basis van teksten die al lang overleden mensen honderden jaren geleden opgeschreven – en sommige teksten zelfs duizenden jaren geleden.”
Iedere oorlog is verschrikkelijk, zegt Van Houten, ‘en een oorlog die een tijdje duurt, kan leiden tot haat tussen groepen mensen die soms generaties lang voortduurt.’ Naast het oorlogsrecht moet daarom ook het vredesrecht worden ontwikkeld. ‘Beter een onrechtvaardige vrede dan een rechtvaardige oorlog’, schreef de humanist Erasmus in 1517.
Volgens Van Houten zou meer kennis over wereldbeelden en filosofie, holistisch, ecologisch en systeemdenken kunnen leiden tot meer wederzijds begrip.
Lex van der Star keek naar het thema ‘Hoop op begrip en vrede’ vanuit de joodse traditie. In de context van de Thora (Hebreeuwse Bijbel) en de joodse wijsheidsliteratuur zijn deze woorden ‘hoop op’, ‘begrip’ en ‘vrede’ al eeuwenlang het onderwerp van studie en rabbijnse discussie.
De bekendste is het Hebreeuws sjalom. ,, De meesten van ons kennen dit als vrede of groeten. Vanuit de context in de Thora gelezen heeft het woord een veelomvattende betekenis: vrede, harmonie, heelheid. volledigheid, welzijn en rust.” Het tegenovergestelde van shalom is geen oorlog, maar verdeeldheid ( Machloket ).”
Jesaja Aydole sprak vanuit de christelijke Afrikaanse gemeenschap in Leeuwarden, verwijzend naar 1 Johannes 4:7: ‘Lieve broeders en zusters, laten we elkaar liefhebben. Omdat liefde van God komt. Als je van de broeders en zusters houdt, ben je uit God geboren en ken je God.”
God schiep ook de mens naar Zijn beeld. “Wie zijn wij om die mensen te scheiden?” Het pleidooi werd aanvaard in een lied: ‘Houd iemand vast.’ Vertel hem dat je van hem houdt (ik hou van jou). Breng uw handen samen omhoog. En prijs de Heer.’
Lijm van de samenleving
Afrah Abdullah sprak namens de islamitische gemeenschap. Hoop, verbinding en vrede zijn volgens het PvdA-raadslid in Leeuwarden “drie krachtige en tijdloze begrippen”. ‘Hoop is als een vonk in het donker. Het is de kracht die ons vooruit duwt, zelfs als de weg onzeker is. Hoop geeft ons de moed om in een betere toekomst te geloven, ongeacht de uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd. Als we hopen, steken we een kaars aan in de duisternis en laten we het licht schijnen op de mogelijkheden.”
Verbinding is de lijm die samenlevingen en harten bij elkaar houdt, zei Abdullah. “Het is de erkenning van onze gedeelde menselijkheid, ongeacht onze verschillen.” Volgens haar gaat verbinding over ‘elkaar zien, naar elkaars verhalen luisteren en begrijpen dat we sterker zijn als we samenwerken’.
Vrede, hoopt ze, is het doel waar we allemaal naar streven. “Het gaat niet alleen om de afwezigheid van conflicten, maar ook om de aanwezigheid van rechtvaardigheid, gelijkheid en begrip. Vrede begint op individueel niveau, in onze harten en gemeenschappen, voordat deze zich kan uitbreiden naar de wereld.”
Tenslotte was de rondleiding waarbij het licht werd ontvangen de zichtbare uitdrukking dat de duisternis niet overwint – als je met elkaar blijft praten.
[ad_2]