[ad_1]
Het openingsconcert van het Schnitgerfestival in Groningen zat vol verrassingen, dankzij blokfluitiste Lucie Horsch en Anne-Gaëlle Chanon, die bijzondere klanken uit het orgel toverden.
Lucie Horsch noemde de blokfluit ‘een orgelpijp met gaten’, die ze vervolgens creatief bespeelde. Met musici van het Luthers Bach Ensemble voerde zij met zichtbaar plezier vijf stukken uit, waarvan alleen de laatste, de Concerto in C van Telemann, is zeker bedoeld voor blokfluit. In dienst Sonate à 4, waar ze mee begon, hoort eigenlijk een barokfluit en de Pavane Lachrimae van Sweelinck bleek een gearrangeerd orgelstuk voor blokfluit en drie strijkers.
In beide gevallen verliep de balans tussen strijkers en fluit niet gelijkmatig. In de Concerto in d van Bach (met sopraanblokfluit) klopte het allemaal. Bach heeft nooit iets voor sopraanblokfluit geschreven, dit concerto is een reconstructie die vaak op hobo wordt uitgevoerd. Het werd een soloconcert van een veel hogere orde dan Sammartini’s bekende sopraanblokfluitconcert. Voor Bach moet je echt veel meer kunnen en dat kan Horsch ook.
Licht en elegant
Tussen de blokfluitstukken door werd het orgel in de Akerk bespeeld. Dat is een bruine houten taaiheid en klinkt vaak ook zo. Niet met Anne-Gaëlle Chanon, een van de hoofdgasten op het Schnitgerfestival dit jaar. Het Preambule van Lübeck, waarmee de Franse organist opende, had iets van een beknopt blaasconcert, maar al snel kwam de verfijning in de registratie, met een duidelijke voorkeur voor de zachtere klanken. Als delicate stemmen die erin rondspelen Vater unser van Böhm, met de melodie op de (wereldberoemde) dulciaan van de achterkant positief.
Na een pauze vanwege een probleem met het orgelmechanisme bleef Chanon ons verbazen met haar transparante en elegante orgelspel. In de Passacaglia in d van Buxtehude en een orgelconcert van Händel bevatten lichtheden die je niet vaak hoort. Chanon en Horsch gaven samen een toegift. Blokfluit en orgel samen werkten niet vanwege toonhoogteverschillen, maar Horsch kan ook zingen en samen brachten ze een pastorale aria uit Alcina van Händel. Als laatste verrassing.
Chanon is vrijdagavond weer te horen, nu in de Martinikerk, tijdens een wandelconcert met Pieter-Jelle de Boer, de andere hoofdgast van het Schnitger Festival, die in de Akerk speelt. Beiden geven op zaterdagochtend ook een masterclass.
Concert
Evenement : openingsconcert Schnitgerfestival door Lucie Horsch (blokfluit), Anne-Gaëlle Chanon (orgel) en het Luthers Bach Ensemble
Programma : Lübeck, Telemann, Böhm, Buxtehude, Bach, Castello en Händel
Gezien : 19/10 Akerk, Groningen
Publiek : 300 (uitverkocht)
Speciale eigenschap : Het Schnitgerfestival duurt tot en met zondag 22 oktober
★★★★☆
[ad_2]