Heeft Groningen echt te weinig laadpalen voor elektrische auto’s? ‘Er zijn niet heel veel palen, maar het is goed te doen’

[ad_1]

Groningen beschikt over één openbaar oplaadpunt voor vier elektrische auto’s. Is dat genoeg? “Ik heb hier de hele dag uitzicht op prachtige Tesla’s en Audi’s.”

Vergeleken met andere grote steden scoort Groningen vrij laag op de recentelijk opgestelde ranglijst ‘laadpaaldichtheid’ Goldenstein juridisch , een organisatie die opkomt voor consumentenrechten. Gemiddeld moeten bijna vier elektrische auto’s het doen met één openbaar laadpunt. In Rotterdam is de verhouding één op één, Zwolle scoort één op anderhalf. Amersfoort en Almere scoren aanzienlijk slechter dan Groningen.

Laadpaal kost twee parkeerplaatsen

Dat is opmerkelijk bij een groen gemeentebestuur dat zegt elektrisch rijden sterk te willen stimuleren, ook onder mensen die geen eigen laadpaal kunnen plaatsen. Maar de vraag is natuurlijk of één laadpunt voor vier auto’s niet genoeg is of eigenlijk genoeg. Omdat elk laadstation twee laadpunten heeft, nemen ze dus twee parkeerplaatsen weg van het openbaar gebruik, wat niet prettig is voor de vele automobilisten die nog op benzine of diesel rijden.

Uit een rondje door de stad op zaterdagmiddag blijkt dat het in de meeste wijken niet heel moeilijk is om een ​​gratis laadpaal te vinden. Dat is uiteraard een momentopname: het is duidelijk dat er ‘s avonds aan het eind van de dag meer drukte is bij de palen.

Stadsbewoonster Ya Chen (46) staat in een prachtige Mercedes plugin hybride klaar om weg te rijden bij de laadpaal aan de Verlengde Visserstraat 13. Ze is tevreden over de laadvoorzieningen in haar buurt. Aan de overkant van de straat staat nog een laadpaal, waar ze ook wel eens gebruik van maakt.

Goedkoop of duur opladen

Uit de app van E-flux, een van de vele bedrijven waarmee je kunt betalen voor het opladen van je elektrische auto, blijkt dat Ya Chen vandaag voor 40 cent per kilowattuur betaalde. Als ze aan de andere kant had geladen, zou ze 57 cent verloren hebben. Dit opmerkelijke prijsverschil is op veel plekken in de stad waar te nemen. Nee, Ya Chen is zich hiervan niet bewust. “Ik moet de elektriciteit zelf betalen, maar let nooit op de prijzen”, geeft ze toe.

Een jong stel dat we ontmoeten aan de Van Royenlaan in Helpman, een buurt met veel jonge, werkende mensen, heeft van dat laatste geen last. Ze gebruiken een kaart van het bedrijf van de man en hoeven de rekening dus niet zelf te betalen. “Vanaf ons werk moeten we elektrisch rijden. Wij zouden daar zelf niet voor kiezen. We rijden vaak lange afstanden en dan is lang opladen lastig.”

Ze zeggen geen problemen te hebben met het vinden van een laadstation. “Er zijn niet heel veel palen, maar het is wel te doen.”

Geen irritaties

Als we door de Oosterpoort fietsen, zien we nog steeds veel lege plekken bij de laadpalen. Hetzelfde beeld geldt voor de wijk Oosterpark. Als we aankomen op de JC Kapteynlaan vinden we een laadpaal waar plaats is ingenomen door een deelauto van Greenwheels. De andere is momenteel verkrijgbaar, maar wordt vrij intensief gebruikt, vertelt Roan. “Ik woon hier zelf niet, maar mijn vriendin wel. We hebben prachtig zicht op de prachtige Tesla’s en Audi’s die hier komen opladen.”

Het jonge stel beschikt zelf niet over een auto. “Maar we gebruiken soms de auto van mijn ouders en die kunnen we hier altijd parkeren.” Roan heeft geen enkele irritatie opgemerkt over de plek voor elektrische auto’s.

Laden in Beijum

In Beijum moet je echt zoeken naar een laadpaal. Uiteindelijk vind je er eentje aan de Sibrandaheerd, op een wat afgelegen parkeerterrein. Een buurtbewoner is zojuist gearriveerd in een diesel Renault Clio. “Ik woon hier pas een maand”, zegt hij. “Ik heb de voorlopige indruk dat de paal af en toe gebruikt wordt. Ik zie daar wel eens Connexxion-busjes.”

Elektrisch rijden leidt nu al tot een uitbreiding van de Nederlandse woordenschat. Zo kennen we al de laadpaalsticklers, mensen die nalaten hun auto te verwijderen als de accu al lang vol is. Daar kunnen we nep-opladers of schijn-opladers aan toevoegen.

Een voorbeeld hiervan zien we aan de Molukkenstraat. Er staat een blauwe Tesla bij een laadpaal, maar er brandt geen lampje dat aangeeft dat het laadproces bezig is of al is afgerond. Het kan erop duiden dat de autobezitter alleen gebruik maakt van de parkeerplaats die bij het laadstation hoort en de stekker in het stopcontact heeft gestoken zodat het lijkt alsof hij aan het opladen is.

Ook de Oranjewijk en de Schilderswijk zijn populair bij jonge, werkende mensen, die relatief vaak een elektrische leaseauto hebben. Ook hier is het beeld: soms zijn de laadpalen bezet, maar een blok verder is er ruimte.

Gemeente moet het laden faciliteren

Elektrische rijders kunnen een openbare laadpaal aanvragen als zij niet de mogelijkheid hebben om thuis een laadpaal te plaatsen. De gemeente moet dan in beginsel een dergelijk verzoek inwilligen, maar moet eerst nagaan of er voldoende voorzieningen in de omgeving zijn. De laadpaal zal niet altijd vlak voor de deur staan, maar er moet er wel één op redelijke loopafstand van uw woning aanwezig zijn. Waar de paal komt te staan, hangt ook af van de technische mogelijkheden. Volgens Goldstein staan ​​er in de gemeente Groningen (stand januari 2024) 5.793 elektrische auto’s geregistreerd. Er zijn 1560 laadpalen, waarvan 33 snelladers. Een snellader is aanzienlijk duurder dan een regulier openbaar laadstation.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *