Supermarkten en voedselproducenten passen verpakking aan: minstens helft recepten vega of vegan | Binnenland

[ad_1]

Supermarktketens Jumbo en Plus, maar ook voedselfabrikanten Conimex, Fairtrade, Knorr, Koh Tai en Patak’s, gaan hun verpakkingen aanpassen zodat de helft van de recepten volledig vegetarisch of veganistisch wordt. Dat doen ze op verzoek van Wakker Dier, meldt de organisatie.

“Pakketten en tassen zijn bij uitstek bedoeld om consumenten te inspireren met eenvoudige gerechten”, zegt Colin Molenaar van Wakker Dier. “En zo kunnen ze mensen ook helpen om vaker voor plantaardig te kiezen.”

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier onderzocht van juni 2023 tot en met maart dit jaar recepten op productverpakkingen in de vijf grootste supermarkten: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. Er werd gekeken naar recepten voor onder meer maaltijdmixen, sauzen, versverpakkingen en pakjes rijst en pasta. Alle aangetroffen producten met een recept voor een avondmaaltijd op de verpakking zijn gedocumenteerd.

In totaal zijn 657 recepten geanalyseerd op de aanwezigheid en aanbevolen hoeveelheid vlees en vis. Hieruit bleek onder meer dat 136 producten een vegetarisch of veganistisch standaardrecept hadden. Sommigen van hen (18) hadden wel een niet-vegetarische variatietip. Dit betekent dat 118 recepten volledig vegetarisch of veganistisch waren (18 procent). Dat betekent dat 82 procent niet vegetarisch was.

Meer vlees dan aanbevolen

Ook bleek dat een kwart van alle recepten met rood vlees 100 gram of meer vlees per persoon bevatte. Een hoge consumptie van rood vlees verhoogt het risico op bepaalde ziekten, zoals darmkanker. Het Voedingscentrum adviseert eet niet meer dan 500 gram vlees per week, inclusief vleesproducten, en maximaal 300 gram rood vlees. Dat komt neer op gemiddeld minder dan 43 gram rood vlees per dag.

Honderden van deze recepten zullen binnenkort vegetarisch worden, volgens plannen eind 2025, eind 2026 voor Conimex. Dit is al het geval bij Grand’Italia en Lassie. “Deze merken inspireren consumenten en laten zien dat je niet elke dag ouderwets vlees hoeft te koken”, zegt Molenaar. Ook Albert Heijn en Maggi hebben plannen om plantaardige tips aan recepten toe te voegen, maar vlees en vis schrappen ze niet uit de helft van hun recepten.

Honig is het enige bekende merk dat helemaal geen verbetering belooft. Momenteel bevat ruim 80 procent van alle recepten op verpakkingen en zakjes vlees of vis, blijkt uit onderzoek van Wakker Dier.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *