Niet tevreden, geld terug: zo zit het met de wettelijke bedenktijd bij onlineaankopen | Geld

[ad_1]

Bent u om wat voor reden dan ook niet tevreden over een online aankoop? Er geldt een wettelijke bedenktijd waarbinnen u de aankoop kunt ontbinden. Waar moet je in zo’n geval op letten? In deze rubriek legt Consumentenbond-redacteur en onderzoeker Marco van ‘t Woudt uit wat jouw rechten zijn. Deze keer: hoeveel bedenktijd heb je voordat je een product gratis kunt retourneren? “Een controle vooraf scheelt problemen achteraf.”

Stel dat je een spijkerbroek koopt in een online winkel. Eenmaal afgeleverd vraag je je af of het echt bij je past of dat het ongedragen achterin de kledingkast belandt. Hoe lang kun je aarzelen?

Van ‘t Woudt: “Bij het online kopen van producten geldt een herroepingsrecht. Dit betekent dat je de spijkerbroek kunt retourneren en je geld terugkrijgt zonder dat je een reden hoeft op te geven. Dit wordt ook wel de wettelijke bedenktijd genoemd. Je hebt veertien dagen de tijd om ons te laten weten dat u de aankoop wilt annuleren. Je hebt dan veertien dagen de tijd om het product te retourneren.”

De wet bestaat omdat je bij het nemen van een online aankoopbeslissing niet echt weet wat je koopt. U moet vertrouwen op afbeeldingen en berichten op het scherm. Als je de jeans in een fysieke winkel koopt, heb je het product gezien. Daarom heeft u wettelijk geen recht op een bedenktijd. “Veel winkeliers bieden de mogelijkheid om te ruilen of te retourneren, maar dat moet je als een gunst zien.”


De bedenktijd is niet bedoeld voor langdurig gebruik

Marco van ‘t Woudt, Consumentenbond

Modelformulier voor herroeping

Ook geldt de wettelijke bedenktijd inclusief verkoop aan de deur, tijdens een verkoopdemonstratie bij u thuis of op straat. De termijn gaat in op de dag dat u het product ontvangt, maar u kunt ook gebruik maken van de bedenktijd voordat het product is verzonden. Vaak wordt er online een formulier verzonden, het ‘modelformulier voor herroeping’. Vul dit in en stuur het terug.

“Dat kan ook per brief, als het formulier niet is bijgevoegd. Zodra de verkoper het formulier of uw brief heeft ontvangen, heeft hij veertien dagen de tijd om uw geld terug te betalen, al mag een verkoper wachten totdat hij het product heeft ontvangen.

Wanneer geldt er geen bedenktijd?

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel: voor bijvoorbeeld losse tijdschriften of kranten geldt geen bedenktijd, zolang deze geen onderdeel zijn van een abonnement. Of voor producten die snel kunnen bederven, zoals fruit of bloemen. Ook voor producten die speciaal voor jou gemaakt of op maat gemaakt zijn, zoals een gordijn of een fotoboek, heb je geen recht op bedenktijd. “De uitzonderingen staan ​​in de wet.”

Uiteraard dient uw aankoop in goede staat geretourneerd te worden; Onderbroeken met een hygiënezegel moeten intact zijn, de zolen van hardloopschoenen mogen niet bedekt zijn met modder. “De bedenktijd is niet bedoeld voor uitgebreid gebruik.”

Verplichte duidelijke informatie

De verkoper is verplicht om de informatie over zijn retourbeleid op duidelijke en correcte, begrijpelijke en leesbare wijze met u te delen. De verkoper moet aangeven dat u recht heeft op bedenktijd en hoe u hiervan gebruik kunt maken.

“Maar ook als je geen bedenktijd hebt, moet je daar duidelijk over geïnformeerd worden. Krijgt u die informatie niet? Dan heb je een jaar de tijd om het terug te sturen en je geld terug te krijgen. Geven ze de informatie na twee maanden nog steeds? Dan begint op dat moment de gebruikelijke veertien dagen bedenktijd.”


Als je achteraf ontdekt dat de broek teruggestuurd moet worden naar China, kom je bedrogen uit

Marco van ‘t Woudt, Consumentenbond

Ook als u de retourzending zelf moet betalen, dient u hierover goed geïnformeerd te zijn. “De kosten zijn voor de koper, maar webwinkels dragen deze kosten vaak. Je hebt recht op duidelijke informatie over wie wat betaalt. Als de verkoper dit niet verstrekt, moet hij de retourkosten dragen.”

De belangrijkste tip van Van ‘t Woudt voor aankopen buiten de fysieke winkel? “Check vooraf of je recht hebt op de bedenktijd en onder welke voorwaarden iets geretourneerd kan worden. En kijk waar je het product retour kunt sturen. Als je achteraf ontdekt dat de broek teruggestuurd moet worden naar China, kom je bedrogen uit.” Een controle vooraf bespaart u problemen achteraf. Op onze website vindt u uitgebreide tips voor online winkelen en over uw rechten bij online kopen.

Wilt u op de hoogte blijven van handige tips voor het beheren van uw geld en geïnspireerd worden door hoe anderen hun financiën beheren? Volg ons dan Facebook En X!


Bekijk onze geld- en financieringsvideo’s in de onderstaande afspeellijst



[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *