Oldambt wil einde aan illegale car meeting. Flitspalen, betonblokken of drempels plaatsen op industrieterrein in Winschoten lijkt een oplossing

[ad_1]

De illegale autobijeenkomsten in Winschoten lopen uit de hand. Er is geluidsoverlast, er ontstaan ​​gevaarlijke situaties voor toeschouwers en autobezitters. Daarom werkt de gemeente Oldambt aan een plan van aanpak.

Autobezitters laten hun voertuig regelmatig zien aan gelijkgestemden of toeschouwers. Races vinden onderling plaats. De showtimelocatie is de Nijverheidsweg op industrieterrein De Rensel. Hoe mooi sommige auto’s er ook uitzien, het is een illegaal – en dus strafbaar – evenement.

“Vorig jaar viel er zelfs een dodelijk ongeval toen een auto in het water belandde. Een passagier kwam om het leven. We doen nu juridisch onderzoek naar hoe we deze bijeenkomsten kunnen aanpakken”, zegt burgemeester Cora-Yfke Sikkema van de gemeente Oldambt. .

“We kunnen echt niet elk weekend boetes uitdelen, zoals al een paar keer is gebeurd door de politie. Het wordt nu tijd dat we voorwaarden opleggen die de veiligheid van bezoekers en deelnemers garanderen.”

Verantwoordelijkheid

Volgens Sikkema is het in ieder geval noodzakelijk om een ​​vergunning aan te vragen bij de gemeente. “Want een autobijeenkomst waar veel mensen aanwezig zijn of aan deelnemen, valt onder een evenement. Iemand moet de verantwoordelijkheid nemen voor zo’n autobijeenkomst. Alleen dan kun je een organisator of organisatie aanspreken op zijn of haar verantwoordelijkheid.”

Onderzocht wordt of de gemeente mogelijkheden heeft om een ​​autobijeenkomst vooraf wettelijk te beperken of te reguleren. Sikkema oppert dat het plaatsen van verkeersdrempels wellicht een oplossing zou kunnen zijn. “En dan alleen in het weekend, want het bedrijfsleven mag daar geen hinder van ondervinden.”

Ook het plaatsen van flitsers lijkt een middel om in ieder geval de snelheid van deelnemers te beperken. Maar is dat financieel haalbaar? Ook het plaatsen van betonblokken kan verlichting bieden. In Stadskanaal deden ze dit op bepaalde plekken ook na autobijeenkomsten.

Het enthousiasme onder de Duitsers is groot

De ‘deelnemers’ die elkaar ontmoeten in Winschoten komen grotendeels uit Duitsland, weet Sikkema. En volgens de politie niet eens van net over de grens, maar zelfs vanuit Noord-Duitsland.

Deelnemers uit Duitsland lopen in ieder geval niet het risico om strafpunten op hun rijbewijs in Nederland te krijgen. In dat opzicht wijkt de Nederlandse wetgeving enigszins af van de Duitse wetgeving. Bij ons kunnen ze geen strafpunten krijgen.

Sikkema wil ook weten of er landelijke regelgeving bestaat om een ​​dergelijke illegale autobijeenkomst te verbieden of aan te pakken. “Ook gaan we kijken of er in regionale context voorbeelden zijn waarbij gemeenten hebben ingegrepen.”

In de stad Leeuwarden geldt bijvoorbeeld een verbod op bijeenkomsten van twintig auto’s of meer. Dit verbod geldt voor de gehele Friese hoofdstad.

Boetes uitgedeeld

Tijdens het paasweekend was er weer een autobijeenkomst in Winschoten. Qua bezoekers en deelnemers was dit niet zo groot als een week eerder. Ook waren er dit keer geen Duitsers aanwezig.

Twee weken geleden was er massale belangstelling. Op en langs de Nijverheidsweg waren zeker vierhonderd auto’s en enkele duizenden bezoekers aanwezig. De politie heeft vervolgens een aantal autobezitters beboet. Volgens de politie was er ‘veel lawaai bij het racen’. Ook bleef er veel rubber op het asfalt achter.

Er werden boetes uitgeschreven voor te hard rijden, het overschrijden van het toegestane geluidsniveau bij uitlaatgassen en agressief of onveilig rijgedrag, of driften. Een aantal auto’s kreeg een zogenaamde WOK-status. Dit betekent dat ze eerst gekeurd moet worden door de RDW voordat ze weer de weg op mag.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *