[ad_1]
Ik heb nog geen elektrische auto. De auto waarvoor ik me had aangemeld, is geannuleerd. En nu wacht ik op een betaalbare elektrische auto waarvan de accu ook als thuisaccu gebruikt kan worden. Die technologie is al beschikbaar, maar is nog duur. Ik zal dus nog even geduld moeten hebben.
Zonder een elektrische auto voor mijn deur zou een nieuwe, 1 procent zuinigere elektromotor voor mij en vele anderen niet veel verschil maken, zo redeneerde ik. Gelukkig heb ik kritische vrienden, en een van hen daagde me uit om te kijken hoeveel elektromotoren, en vooral motoren, er alleen al in mijn eigen huis te vinden zijn.
Vijftien in totaal? Nee, in de keuken
Het moesten er ongeveer vijftien zijn, schatte ik. En dat zette mij aan de hoge kant, dacht ik. Toen ik eenmaal thuiskwam, bleek het helemaal mis te zijn. Heb jij ze thuis wel eens geteld? Je zult er niet veel minder hebben dan ik, en misschien zelfs meer. Tel alstublieft (nee, ik zal ze niet allemaal opsommen, dat wil ik u niet aandoen).
Ik ga in de keuken kijken. Daar vind ik elektromotoren, en soms twee in één apparaat, in een sapcentrifuge, groentesnijder, staafmixer, handmixer, koelkast, vaatwasser, oven (ventilator), magnetron, melkopschuimer, koffiezetapparaat, handstofzuiger en klok. Het zijn er al vijftien, en dan moet er nog naar de rest van het huis gekeken worden.
Fans op centrale verwarming
In de slaapkamer zitten motoren in onder andere een bloeddrukmeter, tandenborstel en ventilator, acht in totaal. Mijn elektronische apparatuur, zoals pc, laptop, cd-speler, videorecorder en dvd-speler, bedraagt ook vijftien. Ook zitten er vijftien motoren in evenveel ventilatoren die mijn CV-radiatoren efficiënter maken. Samen met twee warmtepompen in het bijzonder gaat het bij ‘verwarmen’ voor mij om 24 motoren en motoren alleen.
Dan heb ik nog een categorie gereedschap, wasmachine, droger en tuingereedschap, samen goed voor zestien elektrische aandrijvingen. Diverse artikelen, zoals prikklokken, naaimachines en stofzuigers, bereiken samen dertien. En we hebben ook twee elektrische vervoermiddelen: fietsen, plus een bandenpomp voor de auto. Nog eens vijf e-motoren.
Zuiniger dan spierkracht
In totaal heb ik nu 96 elektromotoren om het leven aangenamer en zuiniger te maken. Want ja, echt waar, die ventilatoren voor de radiatoren verbruiken minder energie dan ze besparen. En de elektrische fiets is ook nog eens zuiniger in energieverbruik dan onze beenspieren (als je een elektrische fiets neemt, moet je echt minder eten, anders zwel je op…)
Het kan zijn dat je nog geen warmtepompen en ventilatoren voor de radiatoren hebt. Maar misschien heb je elektrisch speelgoed voor de kinderen, een aquarium of een fontein in de tuin.
En ik heb dan wel geen elektrische auto, maar ik denk dat mijn benzineauto minstens evenveel elektromotoren heeft als het elektrische alternatief. Denk hierbij aan startmotor, ruitenwissers, raambediening, buitenspiegels en airconditioning. Mijn auto is zestien jaar oud. Als je een nieuwer model hebt, heeft deze waarschijnlijk nog meer elektrische functies. Ik gok op twintig elektromotoren in mijn auto.
Elk klein beetje
De wereld is daarom verbonden door elektromotoren, groot en klein. Denk ook aan zware elektromotoren in de industrie en voor kranen, pompen voor zwembaden en gemalen etc. Een trucje om elektromotoren wat zuiniger te maken kan dus best relevant zijn. Grote stappen zijn niet meer mogelijk, elektromotoren zijn nu al ongekend efficiënt. En niet alle motoren in mijn huis kunnen met dat trucje worden verbeterd.
De truc waar ik het over heb is het toevoegen van koolstof (grafeen) aan de koperdraad in de motoren. De verbeteringen houden echter niet op bij grafeen. Een andere innovatie maakt elektromotoren ook iets zuiniger. Alleen al deze verbetering, toegepast op alle elektromotoren, zou rond 2050 evenveel CO2 besparen als Frankrijk en Duitsland nu samen jaarlijks uitstoten. Alle kleine beetjes helpen, echt waar.
Vincent Dekker schrijft over innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis. Meer afleveringen optrouw.nl/vincentwilzon. Vincent heeft nu ook een podcast, onder andere over warmtepompen – luister maar via dit link of zoek ernaar via de bekende kanalen.
Lees ook:
De energietransitie zal Volkswagen binnen enkele jaren op zijn kop zetten
Wie wil weten hoe ingrijpend de energietransitie voor bedrijven kan zijn, moet goed naar Volkswagen kijken. De grootste autofabrikant ter wereld wordt fietsenfabrikant, helpt concurrenten aan goedkope auto’s en wordt zelfs groene energieleverancier.
[ad_2]