ABN AMRO: klimaat groeiend risico Nederlandse voedingsindustrie

[ad_1]

Jaarlijks kopen Nederlandse voedselbedrijven wereldwijd voor ruim 30 miljard euro aan landbouwproducten. Van deze grondstoffen komt 30 tot 40 procent uit landen buiten de Europese Unie die gevoelig zijn voor klimaatverandering.

Extreme droogte of regenval heeft nu al effect op de beschikbaarheid en prijzen van sommige producten. Zo werd olijfolie vorig jaar ineens veel duurder door de droogte in Spanje. Verder steeg de prijs van jalapeñopepers door watertekorten in Mexico en leidden extreme weersomstandigheden in India tot aanzienlijk hogere suikerprijzen.

Kwetsbaar

Sommige producten komen maar uit een beperkt aantal landen, waardoor het risico ontstaat dat ze ineens niet meer leverbaar zijn. Vanille komt vooral uit Madagaskar, kokosolie uit Maleisië en cashewnoten uit Vietnam. De afgelopen jaren zijn de prijzen van plantaardige oliën sterk gestegen, onder meer door mislukte oogsten in Canada en Indonesië en de oorlog in Oekraïne, waar het grootste deel van de zonnebloemolie vandaan komt.

Landen in Afrika en Zuid-Azië zijn het meest kwetsbaar voor klimaatverandering. Zo zal ongeveer 40 procent van het land dat momenteel in Afrika voor de maïsteelt wordt gebruikt, door de klimaatverandering niet langer geschikt zijn, zeggen de onderzoekers. Volgens hen kan het tijdig inspelen op deze risico’s ook concurrentievoordelen opleveren. ‘Klanten zoals supermarkten zullen voedselproducenten steeds vaker beoordelen op leveringszekerheid, consistente kwaliteit en milieuprestaties.’

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *