[ad_1]
In 2023 kwamen in totaal 270 fietsers en 194 inzittenden van personenauto’s om het leven. Onder de verkeersdoden vallen ook motorrijders, voetgangers en mensen op scootmobielen. Het aantal verkeersdoden daalde vanaf het begin van deze eeuw tot 2010, omdat er minder mensen betrokken waren bij auto-ongelukken. Na 2010 schommelde het aantal jaarlijks rond de 630, maar in 2022 was er een piek van 745 verkeersdoden. Het aantal dodelijke fietsongevallen is de afgelopen jaren toegenomen.
Van de fietsers die om het leven kwamen, kwam ruim 40 procent om het leven als gevolg van een aanrijding met een busje of bestelbusje. Een derde overleed zonder botsing, bijvoorbeeld door een accidentele val. Volgens het CBS is het lastig vast te stellen welke rol de e-bike speelt bij dodelijke ongevallen, omdat deze niet in alle gevallen wordt geregistreerd. Als een fietser bijvoorbeeld een voetganger aanrijdt, wordt niet altijd genoteerd of dit met een gewone fiets of met een e-bike gebeurde.
In Noord-Brabant vielen de meeste verkeersslachtoffers: 120. Dat zijn 21 minder dan vorig jaar, maar net als vorig jaar het hoogste aantal van alle provincies. Na Noord-Brabant volgen Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Holland. De minste verkeersdoden vielen in Flevoland (11) en Zeeland (19).
Net als voorgaande jaren kwamen er meer mannen (491) dan vrouwen (193) om in het verkeer.
[ad_2]