[ad_1]
Volgens de autoriteiten reed autoondernemer Rick van Stippent uit het Brabantse Heesbeen zo’n 300 kilometer per uur toen hij in maart vorig jaar met zijn Lamborghini Aventador crashte op de A28 bij Rouveen.
Dat zei de verkeersprocureur maandagmiddag tijdens de strafzaak tegen Van Stippent (31).
Die ochtend was hij met zijn peperdure auto op weg naar het TT Circuit in Assen voor de autoshow World of Cars, waar hij zijn Lamborghini Aventador wilde tentoonstellen.
Bij Rouveen verloor Van Stippent de controle en kwam 370 meter verderop tot stilstand, nadat hij meerdere malen de vangrail had geraakt.
Remschijven op 200 meter van het wrak
Details van de crash zijn schokkend. Delen van de remschijven van de witte sportwagen werden 200 meter verder gevonden dan waar het wrak tot stilstand kwam. De neus van het voertuig sneed tussen de twintig en dertig palen van de vangrail doormidden. Een getuige die de crash zag, ontweek rondvliegend puin en bleef achter met sterren in zijn voorruit.
Nadat de achterkant van de sportwagen afbrak, hadden Van Stippent en zijn bijrijder geen kans. “Laten we blij zijn dat iedereen er nog is”, begint de voorzitter van de rechtbank in Zwolse maandag. De bekende Brabantse ondernemer en vlogger is het daar meteen mee eens. Hij en zijn passagier stapten vrijwel ongeschonden uit de vernielde ‘supercar’.
Het bleef lange tijd onduidelijk hoe snel de Brabander vóór het ernstige ongeval precies reed. Er werden in totaal vier proces-verbaal opgemaakt door de verkeerspolitie, een deskundige die Van Stippent raadpleegde en een andere ongevallendeskundige van de politie.
‘Tussen 260 en 330 kilometer per uur’
Maandag vliegen de snelheden door de rechtszaal. Als je precies wilt bepalen hoe de Lamborghini van Van Stippent afremt na een botsing met een vangrail, zou je experimenten moeten doen. De auto van de Brabander kostte zo’n 500.000 euro. Het is simpelweg te duur om voor een dergelijk onderzoek meerdere exemplaren te vernietigen. Door de enorme impact waren de systeemgegevens van de sportwagen nauwelijks bruikbaar.
Op basis van berekeningen van de remweg en schade aan de vangrail berekenden politie en justitie dat Van Stippent tussen de 260 en 330 kilometer per uur moet hebben gereden. Toen de Brabander hiermee tijdens zijn verhoor werd geconfronteerd, zou hij het politieonderzoek direct in twijfel hebben getrokken. “Ik had het gevoel dat ik zo’n 200 kilometer per uur reed. Maar ik lette meer op de weg dan op mijn dashboard.”
Opvallend is dat een vrouw direct na de crash naar het wrak liep en de twee inzittenden aantrof. Zij hoorde de bijrijder in een telefoongesprek zeggen dat hij ‘314 km/u’ op de teller had staan. De deskundige die Van Stippent vroeg het politieonderzoek te beoordelen kwam met een snelheid van 249 kilometer per uur. “En dat is natuurlijk onvergeeflijk”, geeft de nog steeds getroffen bestuurder in de rechtbank toe.
Verzekeraar betaalde niets
De schade voor hem is groot. Ook al nam hij zelf plaats in het tv-programma Jinek, hij spreekt van ‘veel negatieve publiciteit’, waarna hij klanten kwijtraakte. Maar de zwaarste klap komt misschien wel van de verzekeraar van de Brabander, die besloot geen cent uit te keren. Zij zien blijkbaar ook een grote mate van persoonlijk schuldgevoel bij Van Stippent. Hij heeft nog twee andere sportwagens, maar die hebben sinds het ongeval nauwelijks de garage verlaten.
Volgens de officier van justitie was het rijgedrag van Van Stippent ‘belachelijk’. Hij gaat ervan uit dat de Brabander ongeveer 300 kilometer per uur reed toen hij linksaf de vangrail op reed. ,,En waarom? Om te voelen dat je snel gaat? Op zoek naar sensatie? Zelfs een kind van 5 jaar kan een plank tegen de grond schoppen. Dan ben je een held, als je dat kunt”, zegt hij cynisch.
“Dhr. Van Stippent heeft levens in gevaar gebracht. Door puur geluk ‘klemde’ de auto in de vangrail. Dit had heel anders kunnen aflopen.” Hij eist 150 uur taakstraf en anderhalf jaar rijverbod, waarvan zes maanden voorwaardelijk.
‘De meneer heeft echt zijn lesje geleerd’
Zijn advocaat vraagt de rechtbank om vrijspraak omdat volgens hem niet duidelijk is hoe snel Van Stippent precies reed. En mocht de rechtbank toch veroordelen, dan hoeft de straf wat hem betreft niet hoog te zijn. ‘Neem maar van mij aan, deze meneer heeft echt zijn lesje geleerd.’
De rechtbank in Zwolle doet op 6 november uitspraak.
[ad_2]