[ad_1]
Een voorstel om een groot deel van de snelweg A5 bij Frankfurt te verbreden naar tien rijstroken heeft tot een heftig debat geleid. Critici vinden het plan een monster, terwijl voorstanders beweren dat het nodig is om de verkeersopstoppingen aan te pakken.
Het voorstel is onderdeel van een haalbaarheidsstudie in opdracht van de staatsonderneming Autobahn GmbH, die de snelwegen van het land beheert. Het beveelt aan om een deel van de A5 te verbreden naar 10 rijstroken. Het prijskaartje bedraagt ongeveer 1,1 miljard euro.
Het betreffende gedeelte, dat vanaf een knooppunt op de luchthaven van Frankfurt naar het noorden loopt, telt momenteel zes rijstroken, op sommige stukken zelfs acht.
De studie stelt dat de uitbreiding nodig is om de toekomstige toename van het autoverkeer op te vangen. De A5 is nu al overvol tijdens de spitsuren. Volgens de studie zal dit naar verwachting toenemen tot 200.000 auto’s per dag in 2030.
De onderzoeksresultaten werden pas de afgelopen weken onder druk van activisten openbaar gemaakt. De autoriteiten hebben inmiddels benadrukt dat het besluit nog niet is genomen. Die terughoudendheid komt waarschijnlijk deels door de golven van kritiek die sindsdien zijn gehoord. Zo is er bijvoorbeeld angst voor nog meer milieuvervuiling in een gebied dat toch al in de buurt van een vliegveld ligt.
Hans Christoph Stoodt, lid van een actiegroep die zich verzet tegen de plannen, noemde het idee “volstrekt idioot” en voegde eraan toe dat het tot een “monsterlijkheid” zou leiden.
Lees meer onder de foto.
“De Duitse regering heeft zich gecommitteerd om het land klimaatneutraal te maken in 2045… en dezelfde regering wil hier een snelweg met 10 rijstroken,” vertelde hij aan persbureau AFP. “We moeten het openbaar vervoer uitbreiden en het op fossiele brandstoffen gebaseerde privévervoer drastisch verminderen.”
Maar het gaat verder dan milieuargumenten, zegt Stoodt. Huizen langs de snelweg zouden gesloopt moeten worden om plaats te maken voor extra rijstroken. En dan hebben we het nog niet eens over de vele decibels die al dat extra verkeer met zich meebrengt. De 69-jarige Stoodt woont zelf niet ver van de A5. Hij vindt de weg nu al erg lawaaiig.
Tot slot maakt hij zich zorgen over de dieren bij Frankfurt. De geplande uitbreiding loopt door een gebied waar drinkwater wordt gewonnen en waar een vogelreservaat is gevestigd.
Frankfurt is tegen
Ambtenaren van de stad Frankfurt hebben zich fel uitgesproken tegen de verbreding. Maar de regering van de deelstaat Hessen is dat niet per se. Al vinden ze wel dat er eerst een oplossing moet komen voor de geluidsoverlast van de A5.
De uiteindelijke beslissing ligt bij het ministerie van transport in Berlijn, dat geleid wordt door de autovriendelijke partij FDP. Een woordvoerster van het ministerie zegt dat alle factoren in overweging worden genomen.
Gratis onbeperkte toegang tot Showbytes? Ja, dat kan!
Meld u aan of maak een account aan en mis nooit meer iets over de sterren.
[ad_2]