[ad_1]
Vanaf het begin was het hoofddoel het beschikbaar houden van IC-bedden, en de overheid bleef hieraan vasthouden. Zelfs toen waren er al een hele reeks andere problemen op het toneel verschenen, zoals uitgestelde zorg, de uitputting van het ziekenhuispersoneel en de golf van post-Covid-klachten. Tegelijkertijd ontstonden er sociale problemen. De sluiting van scholen had tot leerachterstanden geleid, veel jongeren leden aan psychische aandoeningen en steeds meer mensen voelden zich eenzaam.
Deze problemen hebben in de risicobenadering een ondergeschikte rol gespeeld. De overheid had haar koers geleidelijk moeten aanpassen, vindt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV). “Bij dit soort langdurige crises adviseren wij de regering om meer in scenario’s te denken”, zei OvV-voorzitter Chris van Dam woensdagochtend tijdens een persconferentie in Den Haag. “Alles draaide om de gezondheidsmodellen van het RIVM, maar er zijn ook scenario’s over onzekerheden op de langere termijn nodig.”
Privacy
De raad beveelt in zijn rapport ook aan om voortaan het hele kabinet te betrekken bij de aanpak van grootschalige gezondheidscrises. Nu lag de verantwoordelijkheid vooral bij het Ministerie van Volksgezondheid (VWS).
Ook de gegevensuitwisseling tussen instanties moet worden verbeterd. Van Dam noemt de lastige discussies over de uitwisseling van patiëntgegevens tussen de GGD’s en het CBS. “Verschillende opvattingen over privacy stonden dat in de weg. Al met al hebben deze gesprekken zes maanden geduurd en dat is werkelijk onaanvaardbaar. Durf beslissingen te nemen. Wij zijn van mening dat organisaties nu al hun IT-systemen op elkaar moeten afstemmen.”
Begeleiding voor burgers
Ook de communicatie van de overheid met de bevolking was volgens de OvV onvoldoende. Beschermen gezichtsmaskers tegen infecties of niet? Moeten de scholen sluiten of niet? En zo ja, waarom? Om de kinderen te beschermen tegen het virus, of om het aantal verplaatsingen van ouders te beperken?
“Deze keuzes en dilemma’s zijn onvoldoende uitgelegd en gedeeld”, zegt Van Dam. “De overheid moet duidelijker laten zien welke afwegingen zij maakt en welke risico’s zij wel en niet accepteert. Dat biedt houvast voor burgers. Hierdoor kunnen ouders hun kinderen beter uitleggen waarom de avondklok is ingesteld.”
Parlementair onderzoek
Vanmiddag stuurt de OvV haar lessen voor de toekomst naar de Tweede Kamer en het kabinet. Op basis van dit OvV-rapport over de aanpak van de coronacrisis, deel 3, zal de Kamer beslissen of een parlementaire enquête naar de crisisaanpak wenselijk is.
Het OvV-onderzoek, uitgevoerd op verzoek van het kabinet, is het derde deel van een reeks onderzoeken naar de aanpak van de coronacrisis in Nederland. Het eerste deel ging vooral over de voorbereiding en liep tot september 2020; het tweede deel richtte zich op vaccinaties en drastische maatregelen zoals de sluiting van scholen en de avondklok. Deel drie bestrijkt de periode vanaf juli 2021 en richt zich onder meer op de strategie van het kabinet.”
Wat is de OVV?
De Onderzoeksraad voor Veiligheid opereert onafhankelijk van de Nederlandse overheid en andere partijen. De Raad bepaalt zelf welke incidenten en onderwerpen worden onderzocht. De Raad richt zich vooral op die zaken waarbij burgers voor hun veiligheid afhankelijk zijn van andere partijen zoals de overheid, bedrijven of instellingen.
Lees ook:
Bij een nieuwe pandemie zullen we moeten kiezen
Gebruik de rest nu om je beter voor te bereiden op de volgende crisis die ongetwijfeld zal komen, schrijf Martine de Vries en Shanti Bolt van het Centrum voor Ethiek en Gezondheid.
[ad_2]