[ad_1]
“Turkije en Qatar zijn de enige landen ter wereld die Palestijnen als mensen verwelkomen”, zei de Palestijnse fotojournalist Motaz Azaiza eerder dit jaar tijdens een interview met het Turkse TRT World. Azaiza was in Istanbul om de TRT World Citizenship Award in ontvangst te nemen, een van zijn eerste publieke optredens nadat hij de oorlog in Gaza ontvluchtte. Een clip van het interview op Instagram is miljoenen keren bekeken.
TRT World is het vlaggenschip van een internationaal media-imperium dat is opgebouwd onder de regering van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. Tijdens de oorlog in Gaza richten deze platforms zich op ‘westerse hypocrisie’ en worden video’s van TRT World breed gedeeld in het Midden-Oosten. Tegelijkertijd vertolken deze media ook precies de stem van de AKP-regering: Turkije is een sterke wereldspeler die zich verzet tegen het westerse imperialisme en islamofobie.
Bilge Yesil, hoogleraar mediacultuur aan de City University of New York, heeft onderzoek gedaan naar deze Turkse mediaplatformen, die met hun Engelstalige content vooral nieuwsconsumenten buiten Turkije aanspreken. In haar boek Terugpraten tegen het Westen laat zien hoe de AKP dit soort kanalen op internationaal niveau mobiliseert om haar boodschap te verspreiden.
Cynisch en hypocriet
Hoewel TRT World en vergelijkbare media als Daily Sabah en Anadolu Agency geen bezoekersaantallen publiceren, gelooft Yesil dat de berichtgeving van deze media sinds 7 oktober op vruchtbaarder grond is gevallen. “We moeten ook kritiek leveren op de westerse media voor de fouten en dubbele standaarden, zoals in de berichtgeving over Oekraïense vluchtelingen en oorlogsslachtoffers en de Palestijnse slachtoffers,” zegt ze aan de telefoon.
Toch noemt ze het ook “cynisch” hoe TRT World berichtte over bijvoorbeeld de campusprotesten in de VS. “Als je dit soort berichtgeving ziet, is het belangrijk om te onthouden dat soortgelijke en ergere dingen al lang gebeuren op Turkse campussen,” zegt Yesil, doelend op de manier waarop rectoren in Turkije zijn vervangen door AKP-loyalisten en studentenprotesten zijn gearresteerd. De manier waarop Erdogan thuis met critici omgaat, wordt doorgaans niet gemeld op deze kanalen.
Met dit soort voorbeelden is het dus makkelijk om deze media af te doen als propaganda. De grens tussen de leiders van dit soort mediaplatformen en de AKP is vaak flinterdun. Toch noemt Yesil het liever ‘strategische verduistering’, omdat deze Turkse media doorgaans geen leugens verspreiden. “Maar de manier waarop ze verslag doen, valt vaak terug op binaire tegenstellingen, terwijl er een ingewikkelde realiteit is.”
In het boek noemt ze een aantal van deze tegenstellingen, die passen bij de manier waarop Erdogan en de AKP de wereld graag afschilderen. ‘Het immorele Westen versus het morele Oosten’ is een veelgebruikt beeld, waarin islamofobie inherent is aan het Westen en de islamitische wereld superieur is.
Een ander voorbeeld is het idee dat de rest van de wereld Turkije als doelwit heeft. Dat was te zien in de manier waarop de controverse rondom het ‘grijze wolvengebaar’ van een Turkse voetballer tijdens het EK werd gerapporteerd. ‘Ze haten ons omdat we Turken zijn’ was de trend in veel media, merkte Yesil op. “Dit is al meer dan tien jaar de algemene strategie van het Erdogan-regime. Net als in de binnenlandse media ligt de nadruk altijd op het idee dat de hele wereld tegen ons is.”
‘Opkomende Macht’
Yesil stelt dat deze media serieus genomen moeten worden. Ze hebben een groot publiek, ook in het buitenland. “De doelgroep is vooral de Engelstalige tweede of derde generatie moslims in het Westen en Engelstaligen in het Globale Zuiden, zoals Afrika, Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika.”
Het is ook relevant, volgens Yesil, in deze periode waarin de dominantie van het Westen afneemt, wijzend op de opkomende macht van Rusland en China en de opkomst van allianties zoals Brics. “Turkije probeert zichzelf ook te positioneren als een van deze grote opkomende machten, als een land dat deze westerse hegemonie kan verstoren en het leiderschap van het Globale Zuiden op zich kan nemen.”
Of en in hoeverre dit succesvol zal zijn, moet nog blijken, maar als anekdotisch bewijs heeft Yesil sinds 7 oktober (de Hamas-aanval op Israël, red.) steeds meer fragmenten van TRT World zien circuleren op X. “Mensen kennen doorgaans Russia Today of Al Jazeera, maar TRT World niet. Ik denk dat dit een uitstekend moment was voor TRT World om zichzelf te introduceren bij een wereldwijd publiek.”
Lees ook:
In Turkije ontstaat er een islamistisch alternatief rechts van Erdogans AKP
De Nieuwe Welvaartspartij boekte spectaculaire winsten bij lokale verkiezingen in Turkije. De islamistische en rechtse partij bleek voor veel kiezers een alternatief voor Erdogans partij.
[ad_2]