Den Haag pakt wereldprimeur: eerste stad ter wereld met verbod op fossiele reclames

[ad_1]

Den Haag heeft een wereldprimeur. De stad is de eerste ter wereld die reclame voor fossiele brandstoffen in de buitenruimte verbiedt, zoals reclame voor cruisevakanties, benzineauto’s, vliegreizen en energiecontracten met korting. Dat meldt internationale persbureaus Reuters en Bloomberg. Een kleine meerderheid van de Haagse gemeenteraad stemde vrijdag in met het voorstel van de Partij voor de Dieren (PvdD). Het verbod gaat in per 1 januari 2025 en is een extra stap op weg naar een klimaatneutrale stad in 2030.

Het is niet de eerste poging van de PvdD om dit verbod door de gemeenteraad te krijgen. In 2021 was er al een politieke meerderheid voor een motie van de partij, maar toen wilde de metropoolregio Den Haag-Rotterdam het plan niet uitvoeren. Een jaar later was er geen meerderheid meer in de gemeenteraad voor een soortgelijke motie.

Juridisch toch houdbaar

De PvdD zit alweer een paar maanden in de raad en er ligt geen motie meer, maar een compleet nieuw reclamebeleid. Het huidige beleid stamt uit 2018 en was aan vervanging toe. Het verbod op fossiele reclame is onderdeel van dat nieuwe beleid. In tegenstelling tot een motie, die niet bindend is, moet de metropoolregio zich nu ook aan de afspraken houden. Het verbod wordt gehandhaafd via lokale wetgeving, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

De afgelopen maanden riep het voorstel kritische vragen op bij oppositiepartijen VVD, PVV en Hart voor Den Haag. In de ogen van deze drie partijen zou het plan niet alleen betuttelend zijn, maar ook juridisch onhoudbaar. Eerder liet onder andere Zwolle een vergelijkbaar plan varen, uit angst voor juridische stappen. De Haagse wethouder kon de oppositie geruststellen door te benadrukken dat het voorstel zoals het er een paar maanden geleden uitzag, op een aantal punten is aangepast. Volgens de wethouder hebben meerdere adviseurs herhaaldelijk geconcludeerd dat de aangepaste variant juridisch wel degelijk haalbaar is, ondanks het feit dat Den Haag met deze plannen onbekend terrein betreedt.

In onder andere Tilburg en Zwolle onderzoekt de gemeenteraad al langer hoe vergelijkbare wetgeving via de APV kan worden ingevoerd. In enkele andere steden wordt geƫxperimenteerd via contracten of vrijwillige afspraken met bedrijven. Het nadeel hiervan is dat het soms jaren duurt voordat reclame daadwerkelijk uit de openbare ruimte is verdwenen.




[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *