[ad_1]
De Duits-Nederlandse Kamer van Koophandel (DNHK) waarschuwt voor economische schade door de plotselinge invoering van grenscontroles tussen Nederland en Duitsland. Volgens de DNHK, het zakennetwerk waartoe meer dan 1.500 Duitse en Nederlandse bedrijven behoren, heeft deze maatregel Nederlandse bedrijven “volledig verrast.”
Het is onduidelijk in hoeverre Duitsland van plan is de grenscontroles in te voeren, maar “feit is dat ze ondernemers niet alleen tijd, maar ook geld kosten en de toeleveringsketen verstoren.” De DNHK vreest dat dit vooral verse producten als melk en bloemen treft. Ongeveer 100.000 vrachtwagens passeren dagelijks de Duits-Nederlandse grens, meldt de DNHK, verwijzend naar Duitse tolstatistieken. Een uur wachttijd kost 100 euro per vrachtwagen, maakte branchevereniging TLN begin deze week bekend.
Duitsland wil vanaf volgende maandag paspoortcontroles invoeren aan alle Duitse buitengrenzen, inclusief de 567 kilometer lange Duits-Nederlandse grens. “We begrijpen het debat in Duitsland, maar feit is dat open grenzen een belangrijke Europese prestatie zijn en een voorwaarde voor welvaart.” Willekeurige controles op langeafstandsverkeer zouden de schade kunnen beperken, aldus de DNHK. Ook stelt ze voor om green lanes in te voeren, waardoor vrachtverkeer vrij de grens over kan, zoals in de coronacrisis.
Omdat Duitsland de belangrijkste exportmarkt voor Nederland is, lijden bedrijven uit ons land schade bij grenscontroles, verwacht de DNHK. Het handelsvolume tussen beide landen bedroeg vorig jaar 215 miljard euro.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) meldt dat er nog steeds geen duidelijkheid is over de grenscontroles dan eerder deze week. “We moeten echt afwachten. Je kunt het ook niet voorzien, want we weten gewoon niet of ze doorgaan, hoe en hoe streng ze worden. Het is ontzettend vervelend voor ondernemers”, aldus een woordvoerder. De brancheorganisatie gaf eerder al aan zich grote zorgen te maken en te vrezen voor grote economische en maatschappelijke schade.
Directeur Matthijs Mesken van de Vereniging van Groothandelaren en Bloemisterijproducten (VGB) benadrukt dat Duitsland het belangrijkste exportland is voor bloemen. Als vrachtwagens stil moeten staan bij de grens, heeft dat logistieke gevolgen. “We hebben te maken met bederfelijke goederen. Het is niet zo dat er elke minuut een bloem doodgaat, maar het mag niet te lang duren.”
[ad_2]