[ad_1]
Pas om 01.00 uur kwamen ze vanuit Nederland met de auto aan in Bretagne: een schade-expert van verzekeraar Achmea samen met drie gespecialiseerde taxateurs. Vrijdag, maar waarschijnlijk ook zaterdag en zondag, gaan ze de schade in kaart brengen bij glastuinbouwbedrijven die getroffen zijn door de storm Ciarán in de Franse provincie. “Onze mensen hadden graag met het vliegtuig willen vliegen, maar ze zijn nog niet door de storm heen gevlogen”, vertelt Jaap Breugem, verantwoordelijk voor de landbouwverzekeringen van Achmea, aan de telefoon over de werking van zijn collega’s.
De vier Nederlanders gaan nu samen met lokale verzekeringstussenpersonen op bezoek bij klanten van Hagelunie, een 100 procent dochteronderneming van Achmea, gespecialiseerd in glastuinbouwbedrijven.
Wat doet Achmea in Frankrijk?
“Wij verkopen onze algemene landbouwverzekeringen vooral in Nederland. Maar voor de glastuinbouw hebben we naast Nederland zeven Europese landen en Canada. De belangrijkste reden hiervoor is het verdelen van de risico’s die de hoveniers zelf niet kunnen dragen. De glastuinbouw is een zeer specifieke niche waar veel geld mee gemoeid is. Door meer klanten te werven spreiden we de risico’s. Hierdoor blijft de sector ook aantrekkelijk voor herverzekeraars, die ons helpen de sector verzekerbaar te houden. En zo bedient u uiteindelijk uw Nederlandse klant.”
Wat doe je als je hoort dat er storm op komst is?
“Toen duidelijk werd dat het in Frankrijk spannend zou worden, hebben we contact opgenomen met de tussenpersonen. Vervolgens bespreken wij maatregelen om schade te voorkomen. Iets wat heel eenvoudig is, is om de kassen gesloten te houden als er een bepaald windniveau wordt verwacht. Dan heb je de grootste kans dat er het minste gebeurt. Als er minder wind is, kan het een goed idee zijn om wat kieren en ventilatieramen open te houden, maar nu niet in Bretagne. We hebben een dergelijke preventiemaatregel onder de aandacht gebracht van tussenpersonen en klanten.
“Wat we ook hebben benadrukt, is voorkomen dat mensen de kas betreden als het allemaal zo snel gaat. Ondernemers zijn vaak zo gedreven om hun bedrijf te beschermen. Als het eerste glas kapot gaat, gaan ze de kas in om snel vervangen te worden. Maar dat moet je bij zulke stormen niet doen. Mensen komen echt op de eerste plaats.”
“Maar voor de rest was het ook hopen en bidden. Laten we daar eerlijk over zijn: preventie op korte termijn is nog beperkt. In Bretagne ging het echt los. Enorm hoge golven, hoge windsnelheden. Al snel kwamen de eerste schademeldingen binnen.”
Wat doen jullie daar nu?
“Om zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen wat er aan de hand is. En specifiek in de glastuinbouw gaat het om: hoe kunnen we zoveel mogelijk oogst besparen? Daar zijn de taxateurs voor. Ze zijn gespecialiseerd in gewassen uit Bretagne: voornamelijk tomaten, komkommers en aardbeien.
“Als er glas is afgewaaid, kunnen we dan een scherm sluiten? Is het mogelijk om een noodmuur te plaatsen? Als het maar om enkele ruiten gaat, kunnen wij dan snel schadeherstellers – uit Nederland of Frankrijk – regelen om glas te komen brengen?
“En wat ik uit de praktijk weet is dat onze mensen vaak ook een soort rustpunt zijn voor de getroffen ondernemers. Je ziet dat mensen soms echt kapot zijn, omdat hun bedrijf in de kern hard getroffen is. Wij houden ons toch niet bezig met grote aantallen, zoals met de consumentenmarkt? Bijna alle klanten zijn bij ons bekend, wij zijn eigenlijk altijd minimaal één keer bij het bedrijf geweest. Dus dat is ook een persoonlijke relatie.”
“Het gelukkige is dat het nu het einde van het seizoen in de groenteteelt is. Dus bij de bedrijven die leeg staan en door de wind zijn vernield, is de schade daar vrij eenvoudig in te schatten. Dan is er geen directe gewasschade. Maar onze taxateurs gaan dan na of de teelt – die gepland staat op 1 december, 1 januari of 1 februari – kan starten of dat dit mogelijk is of uitgesteld moet worden.”
De verzekeraars zien dat het weer extremer wordt, meer hagelschade, zwaardere stormen. Maakt u zich zorgen of de glastuinbouw verzekerbaar kan blijven?
“Bij Achmea verkopen we al 210 jaar landbouwverzekeringen en dat is tot nu toe altijd voldoende adaptief geweest. Er zullen in de wereld situaties ontstaan, bijvoorbeeld in bepaalde gebieden waar vollegrondsteelten niet meer echt gedekt kunnen worden door een verzekeraar. Tenzij overheden hun verantwoordelijkheid nemen en ingrijpen.
“Maar als je naar de glastuinbouwsector kijkt, zie je dat deze zich altijd aanpast. Op de juiste plekken bouwen zodat het door kan gaan. Voldoende innovatie. Wij maken ons daar niet zoveel zorgen over.
Lees ook
Verzekeraars en KNMI slaan de handen ineen in de strijd tegen klimaatschade
“Ik ben de zoon van een tuinbouwondernemer en ik weet nog goed dat het bedrijf van mijn vader in 1990 onder grote druk stond. De buurman werd omver geblazen. Sindsdien is er, samen met de wetenschap, veel werk verricht aan de beste manier om kassen te bouwen. Hoeveel staal, extra staal op bepaalde hoeken, bepalen hoe sterk glas moet zijn. Dat is een soort evolutionair proces geweest.
“Al het glas dat we nu vervangen, vervangen we door gehard glas. Deze is veel beter bestand tegen extreme weersituaties, vooral hagel. Maar ook bij storm kan het drukker zijn. Het is duurder, maar uiteindelijk duurzamer.”
“Maar ik ben heel blij met onze strategie om in meer landen aanwezig te zijn dan alleen Nederland. Hier in Nederland hebben we deze keer geen pijn gehad, de schade viel daar mee. Een andere keer zal hier weer veel schade zijn. Omdat we een brede klantenbasis hebben, kunnen we dat opvangen.”
[ad_2]