[ad_1]
Op de vorige wijkbijeenkomst was er veel ophef over parkeren. De irritatie daarover kon niet worden weggenomen tijdens de tweede presentatie van de dertig appartementen in het voormalige PEB-gebouw aan de Leeuwarder Emmakade.
“Wat verwacht je nog meer van mij?” Erik Schot van ontwikkelaar Blue Banner Red zuchtte op een gegeven moment. De plannen voor dertig appartementen in Emmastate werden door zo’n dertig buurtbewoners goedkeurend bekeken, maar de discussie over parkeren bleef lang hangen.
De dertig appartementen krijgen acht parkeerplaatsen voor de nieuwe bewoners. De rest moet de auto parkeren in het parkeercentrum van sportschool De Leeuw, op ongeveer vijf minuten lopen van het nieuwbouwappartementencomplex. Voor de overige parkeerplaatsen rondom het gebouw geldt een blauwe zone.
‘Altijd een irritatie’
“Parkeren is altijd een irritatie geweest. Ook als dit project niet had bestaan”, relativeert Schot. “Juist omdat we weten dat het gevoelig ligt in de omgeving, komen we met een tweede presentatie. Ook al staan we in onze rechten. Wij willen geen ruzie met de buurt.”
Korian Thoma van de gemeente Leeuwarden zegt blij te zijn met de manier waarop Blauwe Banier de parkeersituatie aanpakt. “De ontwikkelaar is bereid om tegen de koper te zeggen: je koopt hier zonder parkeerplaats. Dat hoeven ze niet te doen.”
‘Dat wordt een puinhoop’
John van der Post, bewoner van een woonark aan de Emmakade, denkt dat parkeren ‘een dingetje’ blijft. “Als je hier nu rijdt, is er bijna geen ruimte. Alle bewoners zijn thuis en ook bezoekers van de bedrijven zijn er. Dit overlapt elke avond tot ongeveer negen uur. Als er nog meer auto’s bij moeten, wordt het een rommeltje”, zegt Van der Post. “Op papier klopt het dat een deel ervan bij De Leeuw geplaatst moet worden, maar laten we eerst maar eens kijken.”
Naast de zorgen over het parkeren zijn omwonenden positief. De architect heeft na de vorige bijeenkomst het een en ander aangepast. Zo zijn de balkons aan de westzijde veranderd in zogenaamde Franse balkons, waarbij de deuren naar binnen open kunnen maar je niet naar buiten kunt stappen. “De vorige keer zei de buurman: ze mogen zo in mijn tuin kijken”, legt Schot de keuze uit. “Ik dacht dat hij daar een punt had, dus dat hebben we aangepast.”
Geen penthouses
Ook komen er geen 29, maar 30 appartementen in een prijsklasse tussen de 199.000 en 435.000 euro, waardoor de ontwikkelaar de prijs iets zal laten zakken. “De rente is gestegen en we willen dat mensen deze kunnen betalen.” De twee luxe penthouses zijn uit het plan geschrapt.
Wanneer de bouw start, hangt af van de verkoop. Minimaal 70 procent van de woningen moet verkocht zijn voordat de bouwvakkers kunnen beginnen. De verkoop start naar verwachting in december van dit jaar en de bouw tijdens de zomervakantie van volgend jaar. Nieuwe bewoners kunnen er dan in de zomer van 2025 hun intrek nemen.
[ad_2]