Drastic Schiphol flight reduction plan halted over US, EU pressure

[ad_1]

Het plan van het Nederlandse kabinet om het aantal vliegbewegingen op de luchthaven Schiphol substantieel te verminderen is opgeschort na hevige en aanhoudende kritiek vanuit de Verenigde Staten, aldus demissionair minister van Infrastructuur Mark Harbers. In een brief aan het parlement van dinsdag verwees hij ook naar het standpunt van de Canadese regering en de Europese Commissie bij het besluit om de plannen om de bezuinigingen door te voeren op te schorten.

Het kabinet heeft tegen Schiphol gezegd dat het vanaf april het maximale aantal vliegbewegingen verlaagt van 500.000 naar 460.000. Dat totaal zou in de winter verder dalen tot 452.500, wat neerkomt op een totaal van ongeveer 9,5 procent aan vluchtreducties. Verwacht werd dat het totaal in 2025 verder zou worden teruggebracht tot 440.000.

Als grootste luchtvaartmaatschappij die op Schiphol vliegt, zouden de bezuinigingen KLM dwingen om het komende zomerseizoen dagelijks zeventien vluchten uit haar schema te schrappen. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JetBlue kreeg te horen dat zij al haar start- en landingsslots zou verliezen, samen met 23 andere luchtvaartmaatschappijen die geen historische rechten hebben om op de luchthaven te opereren. In totaal zouden Amerikaanse bedrijven naar verwachting 1.135 slots op Schiphol verliezen.

JetBlue heeft het Amerikaanse ministerie van Transport ertoe aangezet vergeldingsacties tegen Nederland te ondernemen door KLM te straffen. Door het open-skies luchtvaartverdrag met de Verenigde Staten dreigde KLM de mogelijkheid te verliezen om ruim duizend vluchten van of naar Amerikaanse steden te verzorgen.

“Zoals eerder gemeld hebben Canada en de Verenigde Staten hun zorgen geuit over de capaciteitsvermindering op Schiphol. We hebben ook signalen van zorg ontvangen uit andere landen”, schreef Harbers. “Bovendien werd op 13 november 2023 een brief ontvangen van de Europese commissaris voor Transport, mevrouw Vălean, waarin ernstige zorgen worden geuit over het niet volgen van de evenwichtige aanpakprocedure voor de implementatie” van de eerste reeks bezuinigingen.

De “gebalanceerde aanpak procedure” verwijst naar de stappen die politici moeten nemen bij het nemen van beslissingen die van invloed zijn op de activiteiten van een organisatie om naleving van de Europese Geluidsverordening af te dwingen. Het Gerechtshof Amsterdam oordeelde dat de evenwichtige aanpak alleen nodig was voor het vaststellen van meer permanente maatregelen en verwierp daarmee de uitspraak van een lagere rechtbank. KLM en brancheorganisatie IATA gingen tegen de zaak in beroep bij de Hoge Raad.

Harbers zei: “Ik zal echter standvastig blijven en aan het doel blijven werken”, specifiek door de kwestie aan te pakken met behulp van een evenwichtige benadering, tenminste zolang het Hooggerechtshof de zaak in behandeling neemt. “Het kabinet is dan ook vastbesloten om de evenwichtige aanpakprocedure om de geluidsoverlast terug te dringen voort te zetten en dit vast te leggen in regelgeving”, schrijft Harbers.

“Gezien de gevolgen van bovenstaande voor omwonenden heb ik KLM, als grootste gebruiker van Schiphol, met klem opgeroepen om te overwegen of zij, in afwachting van de evenwichtige aanpak procedure, met ingang van 31 maart 2024 maatregelen kan nemen om geluidsoverlast beperken en voorrang geven aan de nachtelijke uren.” Hij zei dat KLM ermee instemde om haar stilste vliegtuigen zoveel mogelijk ‘s nachts in te zetten, en het vertrek en landing tijdens de nachtelijke uren te beperken.

In reactie op de aankondiging zegt KLM ‘tevreden’ te zijn. “Het is een belangrijke stap om vergeldingsmaatregelen te voorkomen en door te kunnen vliegen naar de VS. Bovendien heeft de Europese Commissie een duidelijk signaal afgegeven om een ​​zorgvuldig juridisch proces te doorlopen volgens de evenwichtige aanpak”, schrijft de luchtvaartmaatschappij in een persbericht. stelling. Ook liet KLM weten “ingestemd te hebben met een aantal aangekondigde maatregelen, zoals het schonere, stillere en zuinigere plan, om de vermindering van de geluidsoverlast te versnellen.”

In een reactieDe luchthaven Schiphol zegt ‘teleurgesteld te zijn over deze ontwikkeling.’ ‘Omwonenden trekken aan het kortste eind. Het terugdringen van het aantal vluchten is voor ons geen doel op zich, maar het Experimenteel Uitspraak gaf wel duidelijkheid en zekerheid voor omwonenden”, stellen zij. De noodzaak voor een nachtsluiting wordt steeds groter, betoogde Schiphol. “Dit geldt ook voor de andere maatregelen in ons 8-puntenplan, zoals het verbod op privévluchten en het verbieden van de luidruchtigste vliegtuigen.”

Eerder stelde Schiphol voor om klachten over geluidsoverlast en milieuproblemen aan te pakken door in 2025 alle nachtvluchten te elimineren en alle commerciële passagiers- en vrachtvluchten tussen middernacht en 06.00 uur stop te zetten. Alleen noodlandingen zouden tussen middernacht en 05.00 uur zijn toegestaan. Bovendien zouden de meeste particuliere passagiersvluchten zou kunnen worden gesloopt.

Alleen al deze manoeuvres zouden samen een vermindering van 27.000 vliegbewegingen per jaar opleveren.

De Nederlandse Staat bezit 70 procent van de Royal Schiphol Group en 9,3 procent van de Air France-KLM Group, die eigenaar is van de twee grootste luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol opereren, KLM en Transavia.



[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *