[ad_1]
Personeelstekorten en slechte arbeidsomstandigheden bij de bagageafhandeling op Schiphol hebben geleid tot een toename van onveilige situaties, zo blijkt uit een rapport van NOS maandag gepubliceerd.
De bagageafhandelaars die op de luchthaven Schiphol werken, hebben te maken gehad met moeilijke werkomstandigheden tegen relatief lage lonen. Verschillende stakingen zorgden vooral in de zomervakantie van 2022 voor chaos op de luchthaven.
De vakbonden hebben vorige week onderhandeld over een loonsverhoging van 33 procent over twee jaar voor de arbeiders en de transportbedrijven, maar blijven bezorgd over de arbeidsomstandigheden en het personeelstekort.
De NOS sprak met vijf medewerkers van de bagageafhandeling op Schiphol over deze problematiek. Volgens een interne memo verkregen door de NOS heeft bagageafhandelingsbedrijf Swissport in oktober te maken gehad met een veiligheidsincident. “Het had fout kunnen gaan. Er stond één nul te weinig op het formulier. De piloot had het op tijd door, anders hadden we het vliegtuig in stukken van de baan kunnen halen.”
Hij schreef de fout toe aan een buitensporige werkdruk en legde uit dat de collega al gestrest was door het omgaan met woedende passagiers en bemanning, met weinig rust tussen de vluchten.
Vakbond FNV koppelde de hoge werkdruk, als gevolg van personeelstekorten, ook aan een toename van onveilige situaties. “De extreme werkdruk leidt tot steeds vaker voorkomende incidenten en kleine ongevallen waarbij materieel en personeel betrokken zijn. Denk aan kleine botsingen met dolly’s, maar ook aan kleine incidenten met fysieke schade of incidenten aan het vliegtuig zelf”, aldus FNV-directeur Jaap de Bie.
De NOS heeft gegevens verkregen waaruit blijkt dat 14 van de 37 voormannen bij Swissport in 2023 hun functie hebben verlaten. Deze voormannen spelen een cruciale rol in het aansturen van teams tijdens het laden en lossen van vliegtuigen.
FNV uitte hierover haar zorg en benadrukte het belang van voormannen bij het handhaven van de kwaliteit en veiligheid. “Met veertien voormannen minder heb je simpelweg een enorme onderbezetting. Ze hebben geen oren en ogen, en er kan om de hoek een ongeluk gebeuren”, waarschuwde De Bie.
In een schriftelijke reactie gaf Swissport geen specifieke opmerkingen over het overbelastingsincident, maar weerlegde het de bewering dat een hoge werkdruk de veiligheid in gevaar brengt. “Het naleven van procedures gaat altijd boven snelheid”, benadrukt het bedrijf tegenover de NOS. Het bedrijf zei ook dat pauzes gegarandeerd zijn, maar dat dit af en toe moet worden uitgesteld in geval van last-minute wijzigingen.
Met betrekking tot het personeelstekort wees het bedrijf erop dat het gebruikelijk is dat werknemers na het hoogseizoen vertrekken. Het merkte op dat ze deze zomer meer personeel hadden aangenomen dan in voorgaande jaren en ervoor zorgden dat alle werknemers opgeleid en gekwalificeerd waren.
Op dezelfde dag van het NOS-rapport Schiphol bekend gemaakt de aanschaf van 19 nieuwe bagagerobots van Cobot Lift, waarin zij eveneens een belang van 10 procent hebben genomen. Deze investering heeft tot doel een snelle uitrol op Schiphol mogelijk te maken. “De tests die we deden hebben bewezen dat ze de werkdruk van de collega’s in de bagagehallen echt verlichten”, aldus de CEO van Schiphol. “De inzet van de robot maakt deel uit van ons streven om in april 2024 op iedere werkplek tilhulpmiddelen te hebben.”
[ad_2]