[ad_1]
Belastingaangifte en het aanvragen van toeslagen zijn voor veel mensen te ingewikkeld. Steeds meer bibliotheekmedewerkers bieden een helpende hand. “Het heeft mijn ogen geopend.”
Als ze er alleen al aan denkt, begint ze te zweten. Nog steeds. Twaalf jaar geleden maakte Gerda van der Veen-Tienstra uit Drachten een fout bij haar belastingaangifte. Ze heeft per ongeluk onjuiste gegevens ingevoerd. Het resultaat was niet prettig: een bijtelling van 11.000 euro. Het bleek buitengewoon ingewikkeld om de fout te corrigeren.
Ze ging naar de gemeente, waar medewerkers haar probeerden te helpen de aanval ongedaan te maken. Werkte niet. Ze ging naar gemeenschapscentrum De Kouwe, waar zij het ook niet wisten. Maar daar werd ze doorverwezen naar een belastingdeskundige. Uiteindelijk is het allemaal gelukt. “Mar dy man die gek was op de wol”, aldus Van der Veen-Tienstra. “En ik had slapeloze nachten.”
Spreekuren zijn vol
Zij heeft daarna nooit meer zelf haar belastingaangifte gedaan. Ze durft niet meer. Sinds 2017 gaat ze elk jaar naar de bibliotheek in haar geboortestad voor hulp van vrijwilligers bij het invullen van de formulieren. Velen doen dat bij haar. En er zijn ook mensen die hulp nodig hebben bij het aanvragen van een uitkering. Het spreekuur op dinsdag en donderdag is normaal gesproken erg vol.
Inmiddels zijn er door het hele land 250 bibliotheken – waarvan 17 in Fryslân – waar mensen terecht kunnen met hun vragen en zorgen over belastingen en toeslagen. Dat aantal groeit naar 400, als het aan demissionair staatssecretaris Aukje de Vries van Uitkeringen en Douane ligt. De bibliotheken werken nauw samen met andere maatschappelijke organisaties. In 2020 is de samenwerking tussen de Belastingdienst en bibliotheken vastgelegd in een overeenkomst. Deze werd maandag in Drachten met vier jaar verlengd.
Pianomuziek en sinaasappeltaart
De Vries en Lily Knibbeler, directeur van de nationale bibliotheek, tekenen een nieuwe overeenkomst die de gevolgen moet verzachten van een systeem dat voor veel mensen te ingewikkeld is. Er was pianomuziek, sinaasappeltaart en koffie om dat moment te versterken.
“Wij meiden, het is soms te somber”, aldus Aukje de Vries. “Guon-mensen scharrelen daar naar binnen om geraakt te worden of het gevoel te krijgen dat ze worden lastiggevallen. Daarom is het een goed idee om van de gelegenheid gebruik te maken om op een oprechte manier de bibliotheek binnen te stappen en de fan persoonlijk te helpen die weet hoe het is. realisatie is zelfs nog erger geworden.”
‘Helpen geeft voldoening’
Egbert Bos is een van de vrijwilligers in Drachten. Hij is nog niet zo lang met pensioen. “Ik ben blij dat ik iets voor mensen kan betekenen”, zegt hij. “Wat voor mij heel eenvoudig is, blijkt voor anderen niet zo te zijn. Het heeft mijn ogen geopend. Vooral mensen die analfabeet zijn of een migratieachtergrond hebben, begrijpen de tekst op formulieren vaak niet. Als ik ze binnen een kwartier kan helpen, geeft dat voldoening. Zij is blij, ik ben blij.”
[ad_2]