Thuiswerker krijgt kwartier eerder inloggen niet uitbetaald: is geen tijd van de baas | Binnenland

[ad_1]

rechtszaakWil je op verzoek van je baas een kwartier eerder inloggen als je thuiswerkt? Dit hoeft niet uitgekeerd te worden, oordeelt de rechter. Een thuiswerker eiste telkens een salaris voor het eerder inloggen, maar de kantonrechter was het daar niet mee eens. Er loopt ook een soortgelijke zaak tegen het callcenterbedrijf waarbij een kantoormedewerker betrokken is, wat veel waarschijnlijker lijkt.

De werknemer werkte via een uitzendbureau voor het Zoetermerende callcenterbedrijf Teleperformance, een Franse multinational. De werkgever verwachtte dat de werkneemster vanaf het begin van haar dienst direct kon bellen. Hiervoor moest ze ingelogd zijn in verschillende programma’s. In de ‘Thuiswerkovereenkomst’ van het bedrijf stond dan ook: ‘Teleperformance verwacht dat je een kwartier voor aanvang van je dienst ingelogd bent’.

De werknemer beschouwt deze regel als werktijd. Ze stapte naar de rechter en eiste in totaal ruim 1.800 euro achterstallig loon, aangevuld met bijna 470 euro aan incassokosten. Zij gaf aan dat de inlogtijd noodzakelijk was om te kunnen werken, waardoor zij die tijd niet vrij kon besteden. Omdat de programma’s waarop ze moest inloggen zo verouderd, traag en vol foutmeldingen waren, kostte het haar zelfs vaak een half uur. Daar wil ze voor betaald worden.

Onvoldoende onderbouwd

Teleperformance meent daarentegen dat de medewerker tijdens de inlogtijd geen werkzaamheden voor het bedrijf heeft hoeven verrichten. Ze hoefde zich bij niemand te melden en kreeg geen instructies: ze werkte immers vanuit huis. Ook stelt het bedrijf dat het zijn beschuldigingen over traag inloggen niet voldoende heeft onderbouwd.

De kantonrechter is het niet eens met het verhaal van de werknemer, zo blijkt een onlangs gepubliceerde verklaring. Naast de argumenten van de Franse werkgever zag de kantonrechter onvoldoende aanwijzingen dat de programma’s soms wel dertig minuten opstarttijd vergden. Teleperformance had een inlogoverzicht aangeleverd waaruit bleek dat het inloggen slechts 1 à 2 minuten zou duren.

Andere zaak

De vraag van de werknemer is in veel opzichten vergelijkbaar een zaak aangespannen door een collega tegen Teleperformance. Een kantoormedewerker die jarenlang tien minuten eerder aanwezig moest zijn, kreeg tweemaal gelijk, zowel door de kantonrechter als door het hof.

Lees ook:

Wil je tien minuten eerder inloggen? Werkgever weigert uit te betalen: ‘Dit voelt als een machtsspel’
Jarenlang logde een oud-werknemer tien minuten eerder in, maar nu moet de werkgever daar alsnog voor betalen

In dit geval lijkt de eiser een veel betere kans te hebben omdat de kantoormedewerker ook fysiek op de werkvloer aanwezig moet zijn. De FNV heeft zich inmiddels bij de medewerker gevoegd in de zaak tegen Teleperformance. “Dit voelt als een machtsspel richting de ex-werknemer”, zei Elly Heemskerk, directeur van FNV Callcenters, eerder.

Volgens advocaat Conny Staudt is er geen sprake van een ‘machtsspel’. “Dit is een juridische vraag die voor veel werkgevers belangrijk is.” De uitspraak kan mogelijk grote gevolgen hebben, aangezien Teleperformance zo’n 3.600 medewerkers in dienst heeft. Het callcenterbedrijf gaat nu in beroep en de zaak zal naar verwachting later dit jaar opnieuw worden bekeken.


Deze werkgever vindt het blijkbaar heel normaal dat hun werknemers elke dag eerder komen om in te loggen

Elly Heemskerk

Dat Teleperformance het besluit na twee uitlatingen nog niet heeft aanvaard, zorgt voor grote ontevredenheid bij de bond. “Deze werkgever vindt het blijkbaar heel normaal dat hun medewerkers elke dag eerder komen om in te loggen”, zegt Elly Heemskerk. Volgens de FNV steekt het callcenter ‘de kop in het zand’. In andere sectoren wordt de voorbereidingstijd gewoon betaald, aldus de FNV. Het is nog niet bekend wanneer de inhoudelijke zaak bij de Hoge Raad zal worden behandeld.

Teleperformance doet het overigens goed in Nederland. Twee jaar geleden maakte het bedrijf een winst van 69 miljoen euro, op een omzet van 508 miljoen euro, meldt RTL Nieuws. In 2022 ging het iets minder goed: de omzet daalde naar 283 miljoen euro, bij een winst van 26 miljoen euro.

De zaak

In de podcast De Zaak Luister hieronder naar de nieuwste afleveringen! Geen aflevering missen? Abonneer je dan via Spotify of Apple Podcast!





[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *