Politie heeft verkeershufter in het vizier: ‘Alle middelen inzetten om ze te pakken’

[ad_1]

Willybert Oor heeft als nieuwe landelijke projectleider infrastructuur bij de politie zijn zinnen gezet op wat in de volksmond bekend staat als ‘verkeersschurken’. “Natuurlijk is dat een grote uitdaging, maar ik ben vastbesloten dat we die kunnen verwezenlijken. Iedereen wil ’s avonds veilig thuiskomen, maar dan moet het gedrag van veel weggebruikers veranderen.”

Oor (59) komt meteen met de deur in huis: “Verkeersschurken moeten weten dat wij ze ieder moment kunnen pakken. Wij zetten alle beschikbare middelen in en zorgen ervoor dat wij opvallen en onopvallend zijn in het verkeer. Ik hoop dat we in de toekomst slimme technische snufjes in vervoermiddelen kunnen inzetten om het verkeer veiliger te maken. Bijvoorbeeld om de snelheid van auto’s van buitenaf te beïnvloeden, zodat deze niet harder kunnen rijden dan toegestaan. Ook zijn er ontwikkelingen gaande in auto’s met sensoren die via je leerlingen controleren of je onder invloed bent en op basis daarvan beslissen of je de auto mag starten of niet.”

Hoe staat het met de verkeersveiligheid in ons land?

“Als je weet dat er in 2022 maar liefst 745 mensen omkwamen in het verkeer, hoef ik dat niet uit te leggen. Dat is natuurlijk een dramatisch aantal. En ieder slachtoffer is onnodig, want als iedereen zich aan de regels en afspraken houdt, kan het aantal nooit zo hoog worden. En dan heb ik het nog niet eens over de tienduizenden gewonden. Dat baart ons grote zorgen.”

Wat moet prioriteit krijgen om het verkeer veiliger te maken?

“Klootzakgedrag, afleiding, rijden onder invloed van drank en drugs, rood licht en snelheid. Dit zijn belangrijke doodsoorzaken in het verkeer. Wij houden dit nauwlettend in de gaten en zullen dit intensief blijven doen. Nu weet iedereen dat de politie veel taken op haar bord heeft, dus we zullen dat op een intelligente manier doen, zodat de pakkans zo groot mogelijk is. Denk aan de toename van elektronisch verkeerstoezicht, zoals (flex)radars en apparatuur die kan zien of je een mobiele telefoon vasthoudt tijdens het rijden, in combinatie met gerichte controles op bijvoorbeeld festivals en sportevenementen.”

Het klootzakkengedrag wordt steeds erger in het verkeer. Niet alleen op de snelweg, maar zeker ook op het fietspad.

“Het is een maatschappelijk probleem dat mensen hun eigen regels hanteren en geen aandacht besteden aan regels. Ook op het fietspad, waar steeds meer voertuigen gebruik maken van dat twee meter smalle stuk weg. Dit levert conflicten op, vooral als de snelheden variëren. Ook veel opgevoerde e-bikes maken hier gebruik van, wat voor gevaar en irritatie zorgt. Binnenkort lanceren we een rollentestbank waarop we de maximale snelheid van elektrische fietsen kunnen controleren en daar verwacht ik veel van. Maar misschien moeten de wegbeheerders ook eens kijken of onze fietspaden vandaag de dag nog voldoende zijn en niet verbreed hoeven te worden.”

Bent u voorstander van de herinvoering van een ticketquotum voor verkeersovertredingen?

“Nee, ik ben geen voorstander van een verplichting. Maar ik mag wel verwachten dat iedere agent op straat jaarlijks minstens tientallen bekeuringen uitschrijft en mensen aanspreekt op hun overtredingen. Vorig jaar waren er ruim 600.000 arrestaties. Veel, maar de praktijk leert ook dat het nodig blijft. En het hoeft niet altijd een boete te zijn, want een gesprek en waarschuwing hebben soms nog meer invloed op gedrag.”

Is de politie nog steeds verantwoordelijk voor de weg?

“Die uitdrukking is een beetje sterk, maar weet dat de politie er altijd is. Opvallend, of in burger in een onopvallende auto. Je kunt tien keer achter het stuur bellen zonder betrapt te worden, maar geloof me, de elfde keer word je betrapt. De pakkans wordt simpelweg groter en ik hoop oprecht dat deze kennis mensen eindelijk zal aanzetten veiliger te rijden. En vergis je niet: de handhavingsdruk in ons land is de grootste van heel Europa. Laat dat een waarschuwing zijn voor weggebruikers.”

Welk doel heb je jezelf gesteld in deze functie?

“Ik mag pas tevreden zijn als er geen slachtoffers meer vallen. Maar dat is een utopie, want de mens is en blijft de zwakste schakel in het verkeer. Maar het terugdringen tot 500 doden zou al een stap zijn, wetende dat het er nog steeds veel te veel zijn. Ik geloof heilig in verdere digitale handhaving om dit te bereiken. Onafhankelijk van de bestuurder kun je de snelheid en andere zaken van buitenaf beïnvloeden. Het zal ons helpen het verkeer veiliger te maken.”

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *