Tweede Kamer omarmt spoorlijn Emmen-Veendam. Bij PVV, NSC, VVD en BBB is Nedersaksenlijn populairder dan Lelylijn

[ad_1]

De Nedersaksenlinie heeft de sympathie van Den Haag. De plannen voor een spoorlijn tussen Emmen en Veendam worden veel nauwer omarmd door de partijen die een regering willen vormen dan de Lelylijn.

Melle Mulder uit Ter Apel, voorzitter van de Stichting Nedersaksenlinie, zat de hele maandag stralend op de publieke tribune van de Tweede Kamer. De commissie die verantwoordelijk is voor verkeer besprak de miljoeneninvesteringen in wegen, spoorwegen en waterwegen in het land.

De nieuwe meerderheid in de Tweede Kamer bestaat uit de vier vormende partijen PVV, VVD, NSC en BBB, en die vier deden moeilijk over vrijwel alles wat met treinen te maken had: het knelpunt in het spoor bij Meppel, de Lelylijn, de Noord-Zuidlijn lijn op Schiphol. Ze zien er altijd zuinig uit. Maar ze waren allemaal erg enthousiast over één project: de Nedersaksenlijn.

Partijen als GroenLinks-PvdA, CDA, ChristenUnie en D66 steunen al geruime tijd de aanleg van de spoorlijn van Emmen via Veendam naar Groningen. Maar nu toonden ook de NSC en BBB hun steun. De VVD was er al voorstander van en zelfs de PVV is niet negatief.

Het omzeilen van het Meppel-knelpunt

De Kamerleden vinden de lijn belangrijk voor de Veenkoloniën, een impuls voor een gebied met veel problemen, een investering in een regio die veel te vaak wordt benadeeld. “Zelfs een alternatieve verbinding tussen noord en zuid”, zegt Olger van Dijk van NSC, die suggereerde dat daarmee het knelpunt bij Meppel zou worden omzeild.

Het is nog volkomen onduidelijk hoe duur de Nedersaksenlijn precies gaat worden. Voor de aanleg van het eerste deel Veendam tot Stadskanaal is circa 63 miljoen euro gereserveerd van de provincie Groningen en 85 miljoen euro van Nij Begun, de pot met ereschuldgeld voor de gasaardbevingen. Maar over de totale kosten en vooral de ontbrekende schakel tussen Emmen en Stadskanaal is nog niets duidelijk; Er zijn voorbereidende onderzoeken gaande.

Via Musselkanaal en wellicht Ter Apel

Het eerste deel van de route kent al een oude spoorlijn waarover nu de STAR-stoomtrein rijdt, van Veendam naar Stadskanaal. Dat is een logische route om echt spoor aan te leggen voor een moderne trein. Daarna volgen enkele tientallen kilometers nieuw spoor tussen Stadskanaal en Emmen. Via Musselkanaal, wellicht via Ter Apel. In Emmen sluit de lijn vervolgens aan op het spoor naar Zwolle en Twente, met zelfs een aftakking via Coevorden naar Duitsland.

ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis speculeerde al in de Tweede Kamer over een andere locatie voor het station in Stadskanaal. Niet op de huidige locatie van de STAR-trein in het noorden van Stadskanaal, maar verder naar het zuiden, de zogenaamde Dideldom-locatie. En er zijn meer praktische punten.

Dat alles zal later een zorg zijn, als het vooronderzoek eerst een echte ‘MIRT-verkenning’ wordt, zegt Mulder, voorzitter van de Nedersaksenlijn. Dat zou eind dit jaar moeten gebeuren. Allereerst is het belangrijk dat de nieuwe Kamer de lijn ook echt lijkt te willen.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen was er al voorstander van. Maar ja, hij zit in een interim-kabinet. “Nu is de kans om echt gas te geven”, aldus CDA-Kamerlid Eline Vedder. Met andere woorden: de lijn moet worden opgenomen in het regeerakkoord van het nieuwe kabinet.

Van onder naar boven

Wat helpt is dat de Nedersaksenlijn ‘van onderaf’ komt. De bevolking in de Veenkolonies lijkt hem echt te willen. De Nedersaksenlinie Foundation is opgericht door ondernemers en inwoners zelf. Melle Mulder en zijn dochter Chantal waren de oprichters, omdat Chantal graag in Groningen naar school wilde, maar de stad met het openbaar vervoer vrijwel niet bereikbaar is. Bij de lopende voorstudies zijn ook allerlei partijen uit de regio betrokken: onderwijs, bedrijfsleven en gemeenten. Dit is speciaal voor grote infrastructuurprojecten.

Op de Lely-lijn is het een stuk lastiger. De BBB is daar bijvoorbeeld nog steeds erg kritisch over. “Het Noorden mag geen slaapstad worden”, aldus het kersverse BBB-Kamerlid Claudia van Zanten. Ze eist dat onderzoeken garanderen dat de Lely Line de reistijd echt gaat verkorten en dat er minder mensen in de auto of het vliegtuig stappen.

Stedelijke elite versus platteland

En dan zijn er nog veel meer hobbels voor de Lely-lijn. De verbinding met Duitsland bijvoorbeeld, de problemen met natuurgebieden in Fryslân en de aftakking naar Leeuwarden. En vooral: de enorme kosten. Hoewel er 3 miljard euro is gereserveerd, gaat de lijn straks 6 tot 9 miljard euro kosten, zo niet meer.

Deze problemen zijn veel minder bij de Nedersaksenlijn. Het is minder megalomaan. Een veel goedkoper project, met meer sympathie. En het is ook psychologisch. De Kamerleden zeggen het niet, maar in de bijeenkomsten wordt er wel op gezinspeeld: de Lelylijn is meer iets voor de stedelijke elite die heel snel van Groningen naar Amsterdam wil. De Nedersaksenlijn meer voor de bewoners van het achtergestelde platteland.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *