[ad_1]
Waarom is elektronische dansmuziek in Nederland zo wit? Dr. Timo Koren, verbonden aan de Amsterdamse Faculteit Geesteswetenschappen, gaat donderdag 21 maart in op deze vraag tijdens een lezing in Groningen.
Voor dit onderzoek heb je je gericht op de Amsterdamse scene. Het maakt deel uit van je proefschrift. Wat kun je daar in een notendop en enigszins overdreven over zeggen?
“Wat ik me vooral afvraag is waarom producenten en consumenten van elektronische dansmuziek hier vooral blank zijn. Hoewel het genre van oorsprong zwart is en in Amerika, net als bijvoorbeeld disco, aanvankelijk veel mensen uit de queercultuur aantrok. Technoclubs zijn veel witter dan feesten bezoeken waar meer R&B, Afrobeats, dancehall en hiphop gespeeld wordt. Dat is veel multicultureler.”
Welke factoren spelen hierin volgens jou een rol?
“Ik denk dat zoiets voortkomt uit de specifieke omstandigheden van een plek, de context. Een genre, als het ergens anders terechtkomt, wordt vertaald naar een lokaal publiek. Ik wilde weten wat de mechanismen in clubs zijn die ervoor zorgen dat een bepaald publiek is gekoppeld aan een genre.”
Kun je een voorbeeld geven?
“Een sleutelmoment in Amsterdam is de oprichting van RoXY, de nachtclub die in de jaren tachtig een artistiek en elitair, voornamelijk blank publiek kennis liet maken met het genre. Dat heeft de perceptie gevormd en ertoe bijgedragen dat zo’n publiek aan het genre werd gekoppeld.”
En houdt zoiets zichzelf dan automatisch in stand?
,,Ja. Dit heeft ook te maken met de keuzes die clubeigenaren maken. Ik vergelijk het met een schip dat een bepaalde koers vaart waarvan je moeilijk kunt afwijken. Blanke promotors die ik sprak zijn bijvoorbeeld sterk geïnspireerd door Berlijn. Terwijl zwarte promotors eerder naar Londen kijken, waar de toegankelijkheid groter is en meer genres met elkaar in contact kunnen komen.”
Maar ik denk niet dat er sprake is van kwade bedoelingen.
“Nee, ik denk zeker dat erkend wordt dat het een zwart genre is en dat er geprobeerd wordt de queer roots ervan te benadrukken. Maar ik denk ook dat die technoclubs meer over prestige gaan dan clubs die zich met genres als R&B bezighouden. Afrobeats en dancehall. En de verbindingen worden niet gelegd, house en hiphop vermengd. Daardoor komen verschillende publieksgroepen niet met elkaar in contact.”
Lezing in Groningen
De witheid van Nederlandse elektronische dansmuziek: hoe de ruimte de sociale formaties van muziekgenres vormgeeft is de tweede lezing in de serie over Electronic Dance Music (EDM) van Music Matters. Dr. Timo Koren geeft aanstaande donderdag 21 maart vanaf 17.00 uur in de Heymanszaal van het Academiegebouw van de RUG, Broerstraat 5 in Groningen.
[ad_2]