[ad_1]
Zorgtechnologiegroep Philips heeft een goed derde kwartaal achter de rug, met onder meer een omzetgroei van 11 procent. Het bedrijf verwacht dat de omzet 6 tot 7 procent hoger zal zijn dan vorig jaar. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf maandag gepubliceerd. De winstmarge bedroeg 10,2 procent.
Terwijl het bedrijf dit kwartaal 258 miljoen euro heeft bespaard. Om tot dat bedrag te komen heeft Philips het afgelopen jaar in zichzelf gestoken. Het bedrijf deed dit onder meer door de uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling terug te dringen en tot 2025 bijna 8 procent van het personeelsbestand te ontslaan.
Het zijn grote ingrepen, maar Philips wordt geconfronteerd met een ernstige crisis. Het bedrijf leverde apparaten voor slaapapneu die schuimkruimels in de longen van gebruikers konden afgeven, waardoor het in een slecht daglicht kwam te staan en 70 procent van zijn marktwaarde verloor. De kosten voor het terugroepen van de toestellen en het mogelijk uitbetalen van de schadevergoeding worden geschat op miljarden euro’s. Algemeen directeur Roy Jakobs schreef erover in de kwartaalcijfers: “Het terugroepen van (de slaapapneu-apparaten) blijft onze hoogste prioriteit.”
Lees ook
Philips heeft sinds 2010 duizenden klachten over apneu-apparaten verborgen gehouden
Nadruk op veiligheid
Ook Jakobs zet zich expliciet in voor het verbeteren van de veiligheid van zijn producten, onder meer door bedrijfsonderdelen verantwoordelijk te maken voor de veiligheid, in plaats van inspecteurs. Tegen het Financiële dagelijkse Ook zei hij voor het weekend dat er ruimte wordt gemaakt om aan de noodrem te trekken voor medewerkers, ook buiten het management: “Als iemand zich niet gehoord voelt, kan hij/zij zich bij (mij) melden. Anoniem indien gewenst. Er is een directe lijn buiten de business, rechtstreeks naar mij: voor financiën, HR en veiligheid.”
Deze nadruk op veiligheid is terecht, zo blijkt uit een interview van persbureau ANP met de voorzitter van de Vereniging van Effectenbezitters Philips, Gerben Everts. Hij zei zondag: “Het oplossen van dit grote probleem uit het verleden zal hen veel meer goeds doen dan een paar procent groei. Het bestuur moet zelf uitdragen dat zij verantwoordelijk is voor de afwikkeling. Dat kan klanten en investeerders vertrouwen geven.”
[ad_2]