[ad_1]
Het zijn hele grote jongens. Wie dit niet meteen begrijpt na het spotten van allerlei logo’s, zoals Ikea, Volvo, Philips, Capgemini, Unilever, Velux en Danone, krijgt een extra getal voorgeschoteld: 987 miljard dollar, hun gezamenlijke jaarwinst.
De 131 bedrijven benadrukken dat ze op zichzelf geld- en banenmachines zijn publieke klimaatoproep aan overheden. Daarin vragen ze politieke leiders om ‘voorwaarden, beleid, regulering en investeringen’ die de economie groen maken.
De oproep wordt gedaan aan de vooravond van de nieuwe grote VN-klimaattop, die in november in Dubai zal plaatsvinden. Leiders daar moeten duidelijke afspraken maken om fossiele energie uit te faseren, zegt de coalitie van bedrijven. Van olie-, gas- en kolenprojecten waarbij de CO2 kunnen niet ondergronds worden opgeslagen, ze willen er snel vanaf.
In 2035 alleen nog maar schone energie
Een tijdschema en tussendoelen zijn nodig, zeggen ze. Het streven naar een duurzame wereld in 2050, zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs, zou te vaag zijn. De rijke landen moeten tegen 2035 volledig voorzien zijn van schone energiebronnen en de opkomende economieën uiterlijk in 2040.
De prijzen voor duurzame energie moeten helder zijn, via een belasting op broeikasgassen. Ook bedrijven lanceerden tijdens eerdere klimaattoppen duurzame oproepen, maar nog nooit zo openhartig.
Folkert van der Molen, die als expert al jaren professioneel voor duurzame bedrijven werkt, bekijkt de oproep met gemengde gevoelens. “Mijn eerste gevoel is: zelf hard werken, niet met de vinger wijzen naar de overheid in de hoop dat alle onzekerheden dan weggenomen worden.”
Gerechtvaardigde zorgen en PR-belangen
Maar bedrijven zullen zeker ook terechte zorgen en wensen hebben, vervolgt Van der Molen, omdat niet alle wetten en energiesystemen in lijn zijn met de klimaatambities. “Stel dat een groot bedrijf wil overstappen op groene energie, maar het netwerk is al vol”, schetst hij. Lobbyen om obstakels weg te nemen is begrijpelijk, maar dit in een open brief met namen en logo’s te doen wekt ook de indruk van een PR-offensief.
Ook Arno Kourula, hoogleraar duurzaamheid en bedrijfsethiek aan de Universiteit van Amsterdam, denkt dat imago een rol kan spelen. Maar hij ziet dat de 131 bedrijven een groen profiel hebben, zoals Volvo als koploper op het gebied van elektrisch rijden. “Hun oproep lijkt bijzonder oprecht”, zegt hij. Het blijft opvallend, zegt Kourula, omdat bedrijven doorgaans minder regels vragen in plaats van meer.
Toch denken groene bedrijven volgens Kourula niet alleen aan de planeet, maar ook aan hun eigen belangen. “Sterke duurzaamheidsregelgeving bestendigt de voorsprong van koplopers. Ook zijn zij beter in staat ‘toptalent’ aan te trekken. De bestaansreden van fossiele bedrijfsmodellen is aan het eroderen.”
Fossiele bedrijven bellen
“Pas daar maar op lobby wassen”, zegt Van der Molen in algemene termen over groene bedrijfsoproepen. Deze term houdt in dat bedrijven bij het grote publiek een goede indruk maken met groene oproepen, maar als puntje bij paaltje komt zich willen verzetten tegen een streng klimaatbeleid.
Dit is een bekend fenomeen in de olie- en gasindustrie. “Maar het gebeurt ook in de circulaire economie”, weet Van der Molen. Hij wil echter niet beweren dat het om de 131 bedrijven gaat lobby wassen aan het doen. Hij ziet daar namen, zoals Heineken, die echt CO zijn2-gratis en laat dit transparant berekenen.
De 131 bedrijven, veelal grootverbruikers van (groene) energie, roepen zorgen uit de olie- en gasindustrie op om zich bij hun coalitie aan te sluiten. Omarm de klimaatdoelstellingen en laat uw strategie er wetenschappelijk aan toetsen, is hun oproep. Van der Molen wijst erop dat dit een stap is die sommige bedrijven nog niet durven te zetten.
Duurzame economische groei
“Er zijn nogal wat bedrijven die groene doelstellingen steunen, maar sommigen laten hun eigen beleid uiteindelijk niet daadwerkelijk onderzoeken.” Dit zou juist nodig zijn om voldoende transparantie te garanderen over de vraag of zij voldoende klimaatmaatregelen nemen. Daarom wil de Europese Commissie duurzame jaarverslagen verplicht stellen.
Staan de 131 bedrijven hun eigen inkomsten en die van anderen niet in de weg door te vragen om streng klimaatbeleid? Nee, zo stellen zij in de brief, zij streven naar ‘duurzame economische groei’.
Lees ook:
Bedrijven lanceren hun eigen klimaatdoelstellingen. Een handige PR-strategie of is het serieus?
Het bedrijfsleven gebruikte een eerdere klimaattop in Glasgow al om haar eigen klimaatdoelstellingen te lanceren.
[ad_2]