Jeugdtrauma en schuld die een heel leven kleuren in verfilming van ‘Het Smelt’

[ad_1]

Niet alleen smelt het in de film die actrice Veerle Baetens maakte naar de gelijknamige wraakthriller van Lize Spit, maar ook implodeert alles. Geleidelijk vervaagt het licht in het gezicht van de dertienjarige Eva. Haar jeugdtrauma’s en schuldgevoelens zijn zo intens dat ze haar hele leven kleuren.

Er zit niet veel kleur meer in het heden van de film, verteld in twee tijdlijnen. Volwassen Eva moet de confrontatie aangaan met het verleden, dat overbelicht is als een vakantiefoto. Heeft ze dan alles goed gezien? Vanaf de eerste intrigerende beelden waarin ze een gigantische bak water in haar vriezer zet, vermoeden we, ook zonder de roman gelezen te hebben, dat haar wraak koud zal zijn.

De filmtitel – Het smelt – is ook een terugkerend motief: de clou van een raadsel dat Eva en haar jeugdvrienden tijdens seksspelletjes aan nietsvermoedende meisjes vertellen. Het zijn jonge tieners, we leven in een verleden zonder mobiele telefoons, en ze kunnen geen seksuele voorlichting of andere levenslessen verwachten van hun onrustige ouders.

Lees ook
In films lijken Belgische kinderen gemeender dan Nederlandse kinderen, klopt dat?

<strong>Scène uit ‘Het Smelt’</strong>.  Foto Savage Film / Thomas Sweertvaeghe ” class=”dmt-article-suggestion__image” src=”https://images.nrc.nl/D8vA_qoRYt-s-heGsm8ZGsCSO9E=/160×96/smart/filters:no_upscale()/s3/static. nrc.nl/images/gn4/stripped/data106911023-a495b4.jpg”/></p>
<p>Als gevolg hiervan functioneren de titel en het ijsblok als het beroemde wapen van Tsjechov: wanneer het in het eerste bedrijf wordt geïntroduceerd, kun je er zeker van zijn dat het vóór het einde van de gebeurtenissen zal afgaan.</p>
<p>Baetens, die bekend werd door haar rol in het eveneens niet chronologisch verteld rouwdrama <em>De doorbraak van de gebroken cirkel</em> (2012) gezet <em>Het smelt</em> plotgewijs zit het stevig in elkaar: het is een visuele hervertelling van de roman.  Thema’s als de gewelddadige en geïnternaliseerde vrouwenhaat van de dorpsgemeenschap, seksueel geweld en uit de hand gelopen wreedheden onder kinderen worden doorgaans op delicate wijze behandeld. </p>
<p><span class=https://www.youtube.com/watch?v=dkKrzsFYaCM

Het smelt ging afgelopen winter in première op het Amerikaanse filmfestival Sundance, waar Rosa Marchant, die de jonge Eva speelt, een speciale juryprijs kreeg. Zeer terecht: de achttienjarige actrice en popzangeres draagt ​​de film op haar gezicht: van hoopvol tot verlangend, van verbijsterd tot verwoest.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *