Autorijden als op een motorfiets: Toyota schaft rem- en gaspedaal af | Auto

[ad_1]

Toyota presenteert op de Japan Mobility Show het autostuur van de toekomst. Deze zogenaamde ‘NEO Steer’ integreert de gas- en rembediening, waardoor de auto zonder voetpedalen kan worden bestuurd.

De voordelen volgens de fabrikant: het relatief kleine stuur vergroot het gezichtsveld van de bestuurder, vergemakkelijkt het in- en uitstappen en doordat er geen vervelende pedalen in de voetenruimte zitten, verbetert dit de zit- en rijpositie. Bovendien maakt dit ook automobilisten met beperkingen aan de onderste ledematen mobiel zonder aanpassingen.

Toyota toonde op de autoshow van Tokyo een studiemodel van een pick-up met het nieuwe NEO Steer-stuur, maar het is niet zeker wanneer deze in productiemodellen komt. Vanaf volgend jaar is het echter mogelijk om met een afgezwakte versie van dit nieuwe stuurconcept te rijden. Klanten van Toyota en Lexus kunnen dan kiezen voor het optionele ‘One Motion Grip’-systeem in de elektrische modellen Toyota bZ4X en Lexus RZ.

Al ‘sturen per draad’

Dit stuur heeft geen stuurkolom of andere mechanische verbinding; alle commando’s worden elektrisch verzonden (steer-by-wire). We hebben al eerder met dit systeem gereden en het stelt niet teleur. Dit innovatieve Yoke-stuur in de Lexus RZ450e voelt in eerste instantie wat eng aan: een stuur dat niet rond is, maar wel lijkt op de knuppel van een vliegtuig, of op Kitt, de auto uit de Knight Rider-serie uit de jaren tachtig.

Tesla introduceerde het onlangs ook, maar dat merk maakte de bediening niet direct genoeg. Op Nederlandse rotondes moet je overnemen, en omdat de richtingaanwijzers op het stuur zitten en dus met het stuur draaien, weet je niet meer waar ze zijn als je gaat afslaan. Lexus heeft het beter gedaan. Hoewel de richtingaanwijzer van de RZ450e ook met het stuur meedraait, is de besturing van dit model zo direct dat je alle rotondes kunt nemen zonder te hoeven schakelen.

Versnel zoals met een jetski en sneeuwscooter

Het NEO-stuursysteem gaat nog een stap verder door ook gas en rem te integreren. Dat lijkt misschien gekunsteld, maar voor de hedendaagse gamegeneratie is het heel normaal om alle bedieningselementen op dezelfde plek te concentreren. Ze slagen er moeiteloos in om veel verschillende combinaties op hun joysticks te gebruiken. Het is dus gewoon even wennen.

Versnellen doe je met een klein hendeltje op het stuur, net als bij sommige jetski’s en sneeuwscooters. De rem zit er vlak achter en lijkt qua positie en vorm het meest op die van een racefiets. Nog een voordeel: doordat er geen stuurkolom in de auto zit, kunnen de snelheidsmeterdisplays hoger en verder van de bestuurder verwijderd worden geplaatst dan met een normaal stuur mogelijk zou zijn. Dat betekent minder oogbewegingen en meer aandacht voor de weg.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *