[ad_1]
De bekroonde makers van Boundless Betrayal gaan er weer voor. De opnames voor hun nieuwe film over Vincent van Gogh zijn in volle gang. Het blijft een worsteling, zowel met het weer als met het geld.
Alles was geregeld. Acteurs, locatie, zo. Zaterdag zou de derde opnamedag voor de film zijn 23 brieven van Vincent over Vincent van Gogh. Maar het weer gooide roet in het eten. “Vincent reed op een antieke boerenkar met houten wielen langs een zigeunerkamp bij Zweeloo. Maar het was te drassig”, zegt producent Rob Camies (48) van ZODfilm (Zuidoost-Drenthe Film).
Nederland en de herfst: het is geen gelukkige combinatie. Maar ja, de buitenscènes moeten in het najaar gefilmd worden. Want dat is het seizoen waarin Vincent van Gogh drie maanden in Drenthe doorbracht, in 1883. En het moet natuurlijk zo echt mogelijk lijken.
Vincent van Gogh en Vergeet Piet
Het wordt nu krap, want ook hoofdrolspeler Pim Muda is daarin vergeetbaar Sinterklaasnieuws en vanaf half november voor de bijbehorende live-activiteiten.
Maar goed, de film is al uitgesteld. Aanvankelijk zou de film dit jaar verschijnen, in het Van Gogh-jaar, maar de makers besloten te wachten op geld van het Filmfonds. Zij hadden een verzoek ingediend om de productie naar een hoger niveau te tillen. Hun vorige film, Grenzeloos verraad ze maakten met een budget van slechts honderdduizend euro (waar Dutch Filmworks uiteindelijk 200.000 euro aan toevoegde om het geschikt te maken voor de bioscoop).
Het geld uit het Filmfonds kwam echter niet aan, tot frustratie van Camies en zijn medewerkers.
‘Doe het gewoon nog een keer’
“Het is ongelooflijk, maar waar: 95 procent van het geld dat het Filmfonds uitkeert, gaat naar producenten in Amsterdam. Om kans te maken moesten we zaken doen met een Amsterdamse producent. Daar hebben we anderhalf jaar aan gewerkt, maar om allerlei redenen ging het mis. Ze wilden er bijvoorbeeld geen dialect in hebben, terwijl wij dat heel belangrijk vinden. Uiteindelijk hebben we gezegd: we gaan het gewoon weer zelf doen, net als voorheen Grenzeloos verraad . Maar dat zal de laatste keer zijn.”
23 brieven van Vincent gaat over de periode dat de schilder in Drenthe verbleef, in het voormalige logement Scholte in Nieuw Amsterdam/Veenoord. Hij wilde uitzoeken wat hij met zijn leven moest doen. En schilder het landschap en vond misschien een kunstenaarskolonie.
Emancipatie en lot
Jowina, de dochter van de gastheer, vond de vreemde gast die bij hen sliep en at interessant. Geleidelijk aan begon ze het gevoel te krijgen dat ze misschien iets anders kon worden dan werkster, echtgenote en moeder, wat destijds de standaardroute was. Misschien zelfs een schilder?
“Dat was in die tijd vanzelfsprekend niet klaar , maar tijden veranderen”, zegt Camies. “Wat dat betreft gaat de film over meer dan alleen Vincent. Hij behandelt thema’s als emancipatie, van vrouwen en arbeiders, het lot en gezien en gehoord willen worden. Er zijn interessante verwijzingen naar het heden.”
23 brieven van Vincent is een werktitel en verwijst naar de 23 brieven die Vincent tijdens zijn periode in Drenthe aan zijn broer Theo schreef. “Daar is de film op gebaseerd. Alle brieven zijn bewaard gebleven. Zo weten we wat hij hier deed en wat zijn innerlijke gevoelens destijds waren. We moedigen bepaalde dingen aan en er gebeuren ook dingen die niet in de brieven vermeld staan.”
Een lichtere versie van Vincent
Over die zielenroerselen gesproken: de Vincent die naar Drenthe kwam had zijn problemen en demonen, maar zat volgens Camies ook vol plannen en ambities. “We presenteren een iets lichtere versie van Vincent dan normaal. Het is eigenlijk een soort tragikomedie. Wat dat betreft past Pim Muda er perfect bij. Hij lijkt op hem, is eigenlijk een comedy-acteur, maar wil graag laten zien dat hij meer kan.”
Het doel van Camies met de film, die naar verwachting in het najaar van 2025 uitkomt, is om de noordelijke regio internationaal op de kaart te zetten. Omgaan met 23 brieven van Vincent net als met Grenzeloos verraad ga naar de bioscoop en Netflix en reis de hele wereld over.
ZODfilm ontving vrijdag de Drentse Anjerprijs 2023 vanwege de ambitie waarmee het bouwt aan een aantrekkelijk filmklimaat in Drenthe. En dat is volgens Camies inderdaad het eigenlijke doel.
‘Ik zie met verdriet hoeveel talent weggaat’
“Het is puur ideologisch. Er gaat op dit moment geen geld vanuit het Filmfonds naar Drenthe omdat er geen films gemaakt worden, zo wordt er gezegd. Nou ja, dan zorgen wij ervoor dat er wel films gemaakt worden, toch? Dan is dat argument weg. alle inkomsten uit Grenzeloos verraad en onze Anjerprijs erin. We hopen uiteindelijk uit te komen op een budget van vier ton. Deze keer betalen we de crew en de acteurs, al is het minder dan ze normaal vragen. Dit doe ik onbetaald, naast mijn fulltime baan in de informatietechnologie. Ik denk gewoon dat dit ontzettend belangrijk is. Wij zijn onze eigen regio met onze eigen verhalen en veel talent. Maar dat gaat allemaal weg. Ik kijk er met verdriet naar. Het Noorden is een prachtige filmregio.”
[ad_2]