Minder vakantiegangers kiezen voor duurzaam (en dat ligt deels aan de reisbureaus)

[ad_1]

Niet meer, maar iets minder vakantiegangers zeggen rekening te houden met het klimaat bij het boeken van een reis. Dit jaar deed 48 procent van hen dat, vorig jaar 52 procent. Dat blijkt uit de Monitor Vakantiesentiment van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). En terwijl deze zomer de gevolgen van de klimaatverandering voor een derde van de vakantiegangers heel dichtbij kwamen. Waarom zijn vakantiegangers minder bezorgd over het milieu?

Voor het zeventiende jaar op rij interviewde het NBTC vakantiegangers uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Nederlanders vinden duurzaamheid op vakantie het minst belangrijk, blijkt uit dit onderzoek. Slechts 39 procent zegt hiermee rekening te houden bij het boeken van een reis. De Fransen zijn koploper: 50 procent kiest voor milieubewuste keuzes.

Extreme weersomstandigheden domineerden het nieuws deze zomer, met recordhitte, bosbranden en overstromingen. 30 procent van de respondenten kreeg zelf te maken met extreme omstandigheden. En inderdaad, 65 procent van hen houdt rekening met het klimaat bij het kiezen van hun volgende bestemming, veel vaker dan vakantiegangers die geen extreem weer hebben meegemaakt.

Even geen tijd voor klimaatzorgen

Maar ‘grappig genoeg’, schrijft NBTC-directeur Jos Vranken, leidt het veranderende klimaat bij veel mensen nog niet tot ‘duurzamere keuzes in vakantiegedrag of de bereidheid om meer te betalen voor duurzaamheid’. Hoe is het mogelijk dat meer dan de helft het niet warm of koud krijgt van deze extreme weersomstandigheden? Daar heeft het NBTC zelf geen antwoord op.

“Als het om vakanties gaat, zetten consumenten de duurzaamheidsknop om”, zegt Harald Buijtendijk, onderzoeker op het gebied van duurzaam toerisme aan Breda University of Applied Sciences. Op vakantie is er geen tijd voor klimaatzorgen. Volgens Buijtendijk is dit al langer bekend. Er bestaat ook een wetenschappelijke term voor dergelijk gedrag: de kloof tussen houding en gedrageen kloof tussen wat mensen denken en wat ze daadwerkelijk doen.

Kan het de consument worden verweten dat hij nog niet duurzaam kiest? Buijtendijk: “Het is een argument dat vakantieaanbieders kunnen gebruiken om niet duurzamer te worden. ‘Zolang zij blijven kopen, blijven wij aanbieden.’ Maar zeggen dat consumenten moeten veranderen en het probleem naar hen moeten afschuiven, kan echt niet meer.”

Mascotte met koffers en tassen voor een vliegtuig

Het is ook niet verwonderlijk dat consumenten blijven kiezen voor minder duurzame vakanties – kijk maar naar alle reclames voor vliegvakanties en last-minute aanbiedingen, zegt Buijtendijk. “We zijn het vanzelfsprekend gaan vinden om op een bepaalde manier op vakantie te gaan.” Hij geeft een voorbeeld: “Mijn dochter heeft een abonnement op een kindertijdschrift. Op de cover van de zomereditie zien we de mascotte van het tijdschrift met koffers en tassen voor een vliegtuig staan.”

Ook het aantal mensen dat bereid is extra te betalen voor een duurzame vakantie is afgenomen, meldt het NBTC. Maar moet ‘duurzaam’ echt meer kosten dan ‘normaal’? Het hangt vooral af van hoe reisbureaus dit presenteren, zegt Buijtendijk. “Veel mensen hebben het idee dat duurzamere vakanties altijd duurder zijn. De uitdaging voor aanbieders is om dit imago te verdrijven en alle vakantiegangers, ongeacht hun budget, duurzamere vakanties aan te bieden.” Deze vakanties worden momenteel nog verkocht als iets ‘exclusiefs’. “Dat moet veranderen.”

Toch verwacht Buijtendijk in de toekomst verandering. “Uit onderzoek blijkt dat bestemmingen met een gematigder klimaat, zoals Scandinavië, populairder zullen worden”, zegt hij. “Om aan de hitte- en klimaatproblemen te ontsnappen, zullen mensen minder snel op vakantie naar het zuiden gaan.”

Lees ook:

Duurzaam en goedkoop op vakantie in Europa? Ga met de bus

Een Flixbus naar Berlijn stoot ongeveer tien keer minder uitstoot uit dan een vliegtuig en ongeveer acht keer minder dan een auto met twee personen. Hoe ga je duurzaam op vakantie met een coach, het verwaarloosde kind in de discussie over duurzaam reizen?

Verwoestende overstromingen zijn voor Slovenië de ‘ergste natuurramp ooit’
Het is de “grootste natuurramp” in de geschiedenis van Slovenië, zei de Sloveense premier Robert Golob zaterdag in reactie op de verwoestende overstromingen die het land hebben getroffen.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *