Stijging incidenten met agressieve patiënten in Martini Ziekenhuis. ‘Alcoholmisbruik en niet willen wachten’

[ad_1]

Medewerkers van het Martini Ziekenhuis worden steeds vaker geconfronteerd met agressieve patiënten en bezoekers. Medewerkers krijgen een training om hier goed mee om te gaan.

Tijdens oudejaarsavond werd het meerdere keren onaangenaam op de grootste spoedeisende hulp van Noord-Nederland. Meer dan tijdens andere oudejaarsavonden kregen zorgmedewerkers in het Martini Ziekenhuis te maken met agressie van dronken bezoekers. Eén patiënt moest door de beveiliging eruit worden gezet.

De incidenten tijdens oudejaarsavond staan ​​niet op zichzelf. Het Martini Ziekenhuis ziet de afgelopen jaren een flinke toename van agressief gedrag van patiënten en bezoekers, ook buiten de vakantieperiodes. Het aantal keren dat de beveiliging moest ingrijpen neemt jaar na jaar toe. In 2020 waren er nog 150 gevallen. Het jaar net achter ons kende 225 van dergelijke incidenten.

Delirium

De spoedeisende hulp en de huisartsenpost van het Martini Ziekenhuis vormen de frontlinie als het gaat om confrontaties met vervelende patiënten en bezoekers. Volgens een woordvoerder komt dit door alcoholmisbruik en het niet willen wachten op een behandeling, of het niet eens zijn met de behandeling. Op verpleegafdelingen is agressief gedrag vaak het gevolg van verwarring door een medische oorzaak, tijdens delirium of dementie.

Tijdens feestdagen (en nachten) zoals Oudejaarsdag, Bevrijdingsdag en Koningsdag is er een extra beveiliger aanwezig op het noodplein. “Dat werkt al preventief”, zegt Tjipco Werkman, hoofd beveiliging van het Martini Ziekenhuis. “Ook het zorgpersoneel vindt het fijn dat wij er zijn en kunnen ingrijpen als dat nodig is.” Werkman en zijn collega’s hadden de afgelopen jaren al het gevoel dat ze steeds vaker in actie moesten komen. “En dat zie je ook terug in de cijfers.”

Anti-agressie

Niet alleen het aantal incidenten waarbij beveiligers moeten ingrijpen neemt toe; hetzelfde geldt voor het aantal situaties waarin zorgwerkers zelf proberen te de-escaleren. Medewerkers leren goed om te gaan met verbaal en fysiek geweld, bedreigingen, seksuele intimidatie, diefstal en vandalisme. Er worden anti-agressietrainingen aangeboden en medewerkers worden aangespoord om tijdig de beveiliging te bellen.

“Gelukkig hebben we niet voortdurend te maken met vervelende patiënten en bezoekers”, zegt Werkman. “Het grootste deel van onze tijd besteden we aan het bieden van ondersteuning waar we kunnen bij de mooie aspecten van het ziekenhuis, zoals het begeleiden van hoogzwangere patiënten naar de verloskamers.”

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *