[ad_1]
Nederland heeft een reputatie hoog te houden op de grootste televisiebeurs ter wereld, de Mipcom in Cannes. Onze makers staan opnieuw in de top drie met de meest verkochte televisie-ideeën in het buitenland. Een sfeerimpressie uit Cannes, waar op bomvolle terrassen zaken worden gedaan.
George Clooney, Jayne Mansfield, Brad Pitt, Uma Thurman, Brigitte Bardot, Warren Beatty, ze glimlachen naar je vanaf grote doeken langs de Boulevard de la Croisette; tegenwoordig de hoofdstraat van Cannes. Normaal gesproken de bekendste plek ter wereld voor filmmakers, maar deze week is de rode loper uitgerold voor iedereen die zich bezighoudt met televisie en video on demand.
Hier, in de mondaine Franse stad, wordt de Marché International des Programs de Communication gehouden, kortweg MIPCOM, de internationale televisiebeurs. Hier tussen de wuivende palmbomen, aan de haven met fonkelende jachten en originele vissersboten beweegt zich de crème de la crème van de mediawereld. Hier worden televisieformats besproken en aangeboden, deals gesloten of geannuleerd en netwerkborrels gehouden tussen producenten, zender- en omroepbazen.
Volgepakte terrassen
Tientallen Nederlandse tv-makers, de top van de NPO, RTL, Talpa, AvroTros, KRO-NCRV en ook podcastproducent Tonny Media (van Jaap Reesema en Sander Schimmelpenninck), ze zijn er allemaal. Vaak te vinden in de kolossale tentoonstellingstent met de veelzeggende namen Riviera en Palais, of zittend met koffie of wijn op de bomvolle terrassen van restaurants als New-York New-York, Caffé Roma en La Californie.
Nederlands is bijna de voertaal op straat. Ons land heeft een reputatie hoog te houden. Volgens het Zwitserse tv-onderzoeksbureau The Wit was Nederland het afgelopen half jaar een van de belangrijkste exportlanden. Alleen de Britten en Amerikanen troeven de Nederlandse makers af. Denk aan de grote successen van Big Brother, de stem van Holland en sinds vorig jaar De verraders. Grote reclameborden met De verraders sierde vervolgens de gevels. Het lijkt een beetje op hoe de mondiale voetbalwereld jarenlang naar het Nederlands elftal keek. Internationale zenderbazen kijken nu ook naar Nederlandse tv-makers, of laten we met de tijd meegaan, contentmakers.
Documentaireserie over het Wilhelmina Kinderziekenhuis
Televisieproducent Vincent ter Voert, tweevoudig Gouden Televizier-winnaar met Vijf dagen binnen (2018) en Chateau Meiland (2019), heeft gemiddeld zo’n tien afspraken per dag op het terras van Cannes, waar hij nieuwe tv-programma’s pitcht aan nationale en internationale kopers. Zijn parel dit jaar? Het Kinderziekenhuiseen nieuwe documentairereeks over het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht, waar ernstig zieke kinderen en ouders lange tijd worden gevolgd.
Eerder dit jaar filmde zijn bedrijf, Vincent TV Productions, ook de intensive care voor het programma Vijf dagen binnen met presentatrice Geraldine Kemper. Deze beelden waren zo aangrijpend dat Ter Voert een nieuwe tv-serie bedacht waarin niet één maar alle afdelingen te zien zijn. In dit ziekenhuis zijn de afdelingen vernoemd naar dieren en rijden patiënten in een racewagen naar de operatiekamer. “Natuurlijk is gezondheidszorg belangrijk voor iedereen, maar vooral voor de allerkleinsten. Er komt zoveel uit. Voor de kinderen zelf, maar ook hun ouders, broers en zussen. Nederland loopt voorop in de gezondheidszorg, vooral in het onderzoek naar bepaalde medicijnen”, zegt Ter Voert.
Waar Het Kinderziekenhuis moet nog worden verkocht, de Amsterdamse producer Millstreet Films heeft al een deal getekend met de nieuwe dramaserie over Máxima. Nog voordat de eerste aflevering in het voorjaar van 2024 in Nederland te zien is op Videoland, is de dramaserie verkocht aan RTL in Duitsland. De zesdelige serie gaat over de beginjaren van de koningin. Over haar opvoeding in Argentinië, werk in New York en de ontmoeting met Willem-Alexander. Het filmen begon in juni.
Levende Cluedo
Heeft Molenstraat mee Máxima zijn eerste succes in Cannes al heeft behaald, zal het voor de meeste collega’s spannend worden. Producenten Banijay en ITV Studios hebben de gloednieuwe titels bedacht Ondersteboven – een vrolijk zaterdagavondprogramma waarbij de studio letterlijk op zijn kop staat – en Moord feest – een soort levende Cluedo – ijzers in het vuur. De programma’s worden volgend jaar in Nederland op televisie uitgezonden op respectievelijk RTL 4 en SBS 6, maar Cannes hoopt op succes over de grens. Net als met De quiz met ballen van Johnny de Mol, geproduceerd door Talpa.
Naast nieuwe titels worden ook oude kijkcijfershits van Nederlandse bodem afgestoft en in een ander jasje gestoken. Denken aan Afspraak of geen afspraak, ooit bedacht door John de Mol en gepresenteerd door Beau van Erven Dorens. Zeventien jaar na het succes in Nederland verschijnt volgend jaar een nieuwe versie. Deal of geen deal-eilandop televisie in Amerika. Een titel die tegenwoordig in Cannes met recht toegepast kan worden.
Luister ook hieronder naar de AD Media Podcast. Je kunt al onze podcasts vinden op ad.nl/podcasts.
Bekijk hieronder onze show- en entertainmentvideo’s:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Welke kan!
Log in of maak een account aan en mis nooit meer iets van de sterren.
[ad_2]