[ad_1]
‘De Duitse economie is afhankelijk van open markten. We moeten een gelijk speelveld garanderen, maar niet werken met subsidies of belastingen”, zegt Wissing.
De Europese Commissie kondigde vorige maand een onderzoek aan naar vermeende subsidies die de Chinese overheid verstrekt aan Chinese elektrische autofabrikanten zoals BYD. Het onderzoek zal naar verwachting ongeveer een jaar duren. Hierbij zijn ook BMW en andere westerse autofabrikanten betrokken die auto’s in China maken en naar Europa verschepen. Dit onderzoek zou ertoe kunnen leiden dat Brussel aanvullende invoerrechten oplegt.
Autofabrikanten
Een dergelijke maatregel zou schadelijk kunnen zijn voor bedrijven als BMW, Volkswagen en Mercedes-Benz, die China allemaal als hun belangrijkste interne markt beschouwen. De Mercedes S-Klasse is bijvoorbeeld de best verkochte luxe auto van het land.
Ola Källenius, CEO van Mercedes-Benz, verzette zich onlangs tegen beschermende maatregelen. Volgens hem zijn open markten de sleutel tot gezonde concurrentie.
[ad_2]