Verkoop van ov-bedrijf Arriva aan Amerikaanse durfinvesteerder wekt bij velen onrust

[ad_1]

De beroemde rode dubbeldekkerbussen in Londen. Maar ook de lichtblauwe stoptreinen in Groningen en Fryslân. En de gele elektrische busjes voor het vervoer van studenten met een lichamelijke beperking in Rome.

Ze komen allemaal in handen van een Amerikaanse durfinvesteerder. Eigenaar Arriva Group, dat het openbaar vervoer verzorgt in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Italië en zeven andere Europese landen, wordt overgenomen. De huidige moedergroep, de Duitse staatsspoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, verkoopt Arriva aan I Squared Capital uit Miami. Dat hebben Deutsche Bahn en I Squared donderdag bekendgemaakt.

Koper en verkoper hebben geen financiële gegevens verstrekt. Het Britse persbureau Reuters meldde vorige week dat de koopsom zo’n 1,6 miljard euro zou bedragen (inclusief schulden). De transactie moet in 2024 afgerond zijn. In Nederland is Arriva een van de grotere aanbieders van openbaar vervoer. Het bedrijf is al jaren een overlast voor NS. Arriva exploiteert regionale bussen in het noorden, oosten en zuiden van het land. Arriva exploiteert ook lokale treinen in de noordelijke provincies en Limburg. Arriva verliest het buscontract in Fryslân; deze week werd bekend dat Qbuzz, eigendom van de Italiaanse staatsspoorwegen, dat contract heeft binnengehaald.

Nutsvoorziening

Sinds de geruchten over een verkoop van Arriva vorige week de ronde deden, heeft de overname door het Amerikaanse private equity bedrijf onrust veroorzaakt bij de Nederlandse provincies, die het regionale openbaar vervoer aanbesteden, bij politici en vakbonden.

Ze vrezen dat een investeringsmaatschappij niet de meest ideale eigenaar is voor een nutsbedrijf als het openbaar vervoer. Openbaar vervoer kost geld in plaats van dat je grote winsten kunt maken, zeggen vakbonden en politici. Private equity-bedrijven hebben de reputatie een overgenomen bedrijf na slechts een paar jaar door te verkopen – soms met hoge schulden. De provincie Limburg gaat zich beraden of zij de vervoersovereenkomst met Arriva wil handhaven of beëindigen nu de vervoerder is verkocht aan een Amerikaans investeringsfonds, meldt persbureau ANP.

Lees ook
Concurrenten van NS starten een inhoudelijke procedure voor een openbare aanbesteding voor het hoofdrailnet

Arriva, Qbuzz and other NS competitors are demanding a <strong>openbare aanbesteding</strong> van het spoorwegnet.  Foto Catrinus van der Veen ” class=”dmt-article-suggestion__image” src=”https://images.nrc.nl/9lVn3-9myaAtJ3W_4RgEhBR8blQ=/160×96/smart/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl /images/gn4/stripped/data77099462-bb3636.jpg”/></p>
<p>Anne Hettinga, voorzitter van Arriva Nederland, zegt in een reactie dat de aankondiging “geweldig nieuws is voor Arriva Groep en ook voor ons als Arriva Nederland”.  “We gaan nu met vertrouwen de toekomst in met een nieuwe eigenaar.  Er verandert niets aan de manier waarop wij onze diensten verlenen aan onze klanten.  We blijven ons inzetten om onze reizigers het beste openbaar vervoer te bieden.”</p>
<h2 class=Miljarden voor het Duitse spoor

De verkoop biedt Arriva Groep in ieder geval de duidelijkheid die zij binnen Deutsche Bahn (DB) niet meer had. Al in 2019 meldde DB dat het Arriva wilde afstoten. Ook werd gesproken over een beursgang. Deutsche Bahn wil zich volledig concentreren op het treinvervoer in Duitsland. Daar staat de spoorwegmaatschappij, die niet alleen intercity- en streektreinen exploiteert maar ook het spoorwegnet beheert, voor grote investeringen. In juli maakte DB bekend de komende jaren 4 miljard euro te willen investeren in het spoorwegnet in Duitsland.

Arriva Groep is goed voor ongeveer 8 procent van de omzet van Deutsche Bahn. Volgens de meest recente financiële cijfers van DB realiseerde Arriva in de eerste helft van 2023 een omzet van circa 2 miljard euro. In de eerste helft van 2022 was dat nog 2,2 miljard. Deze daling kwam vooral doordat Arriva activiteiten in onder meer Denemarken, Servië en Polen verkocht en doordat overheden het openbaar vervoer niet meer financierden met coronasteun.

Arriva behaalde in de eerste zes maanden van 2023 een brutowinst (voor aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen; EBITDA) van 187 miljoen euro. Een jaar eerder was dat 10 miljoen meer.

Het transportbedrijf deelt zijn resultaten niet uit per land. Het is niet bekend hoe goed Arriva Nederland presteert. Bij de totale groep werken 35.500 mensen.

Investeringsmaatschappij I Square Capital werd in 2012 opgericht door voormalige medewerkers van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley. Het fonds investeert wereldwijd in (fysieke en digitale) infrastructuur, van energie en transport tot telecom. Het fonds is voornamelijk actief in Noord-Amerika, Europa, India en China. Sinds 2018 is I Squared Capital eigenaar van het vrachtwagenbedrijf TIP Group, met het hoofdkantoor in Amsterdam.

Infrastructuur wordt momenteel gezien als een aantrekkelijke sector om in te investeren. In september nam grote investeerder CVC Capital Partners een meerderheidsbelang in het Nederlandse DIF Capital Partners. Dit fonds is gespecialiseerd in infrastructuur, energie en telecom.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *