Artsen bestrijden op TikTok medische desinformatie: ‘Mensen geloven liever een influencer dan de dokter’ | Gezond

[ad_1]

Cholesterolverlagende medicijnen zijn gevaarlijk, vrouwen zijn meer afhankelijk van temperatuurmetingen rond de ovulatie dan van de anticonceptiepil en antibiotica zijn funest voor je darmflora. Mede dankzij influencers staan ​​er veel onwaarheden op internet. Daarom is onlangs het Doctors Today-account gestart op TikTok. Binnen anderhalve week zijn er al 2 miljoen kijkers.

“Er staat veel desinformatie op internet en op sociale media”, zegt cardioloog Janneke Wittekoek, die haar bijdrage aan het nieuwe TikTok-account toelicht. Artsen vandaag naar. “Dat kan gevaarlijk zijn. Kijk maar naar de dalende vaccinatiegraad. Nu worden kinderen weer ernstig ziek omdat hun ouders ergens lezen dat vaccinatie niet nodig is en steeds meer meisjes smeren geen zonnebrandcrème omdat ze denken dat dit slecht is. En er komen regelmatig mensen op mijn spreekuur die niet geloven dat cholesterol vergif is.”

Ook huisarts Stefan van Rooijen merkt dat patiënten de oplossing voor hun medisch probleem liever op internet zoeken dan naar hem luisteren. Zo weigerde een van zijn patiënten de antibiotica die hij voorschreef, omdat zij had gelezen dat dit schadelijk zou zijn voor je lichaam. Ze kreeg een septische shock en belandde op de intensive care.

8 specialisten

Daarom lanceert mediabureau Prappers Media, de grootste producent van TikTok-video’s in Nederland, het Doctors Today-account. Acht gerenommeerde artsen bespreken gezondheidskwesties in korte video’s in duidelijke taal. Zo legt Wittekoek uit hoe je een hartaanval kunt herkennen, legt internist Robin Peeters van het Erasmus MC uit wat alcohol met je lichaam doet en geeft Van Rooijen informatie over onder meer antibiotica.

Ook longarts Wanda de Kanter, dermatoloog Annemie Galimont, gynaecoloog Bertho Nieboer, longarts Frank Borm en huisarts Shakib Sana dragen hun steentje bij. Lezers worden uitgenodigd om vragen te stellen in de reacties op de video’s. Reeds beantwoorde vragen: Hoe weet u of huiduitslag te wijten is aan een allergie? Hoe voorkom je ongewenste zwangerschap? Hoe herken je een hersenschudding?

De tekst gaat verder na het TikTok-bericht:

De waarheid van sociale media

Prappers Media heeft jarenlange ervaring met het creëren van medische content voor sociale media. “Voor longarts Wanda de Kanter hebben we al ruim honderd video’s gemaakt over de gevaren van vapen (het roken van een e-sigaret) en roken en voor het Trimbos Instituut hebben we diverse bewustwordingscampagnes op het gebied van vapen ontwikkeld”, vertelt Leonie. Hulstein van Prappers Media. ‘Die zijn zorgvuldig onderzocht en we ontdekten dat er behoefte was aan betrouwbare medische informatie.’ De groep mensen die geen televisie meer kijkt of de krant leest maar de waarheid uit sociale media haalt, wordt steeds groter. Zelfbenoemde gezondheidsgoeroes profiteren hiervan. Daarom hebben wij onze krachten gebundeld.”


Nu geloven mensen wat er op internet staat en volgen ze liever een influencer dan naar de dokter gaan

Janneke Wittekoek, Cardioloog

Volgens Wittekoek is Dr. Google nu onmisbaar. “Het is een beetje de wereld waarin we nu leven. Vroeger was de dokterstest de wet, maar dat is niet meer het geval. Dat is op zich prima, want je bent verantwoordelijk voor je eigen gezondheid en je moet je best doen. eigen onderzoek om het in stand te houden. Maar nu geloven mensen wat er op internet staat en volgen ze liever een influencer dan naar de dokter gaan.”

Wittekoek hanteert een beetje zijn eigen aanpak. “Wij artsen hebben te weinig tijd voor de patiënt genomen. In combinatie met de angst voor hoge medische kosten zoeken mensen samen naar hun diagnose. We moeten dus uit onze ivoren toren komen en op een prettig toegankelijke manier betere en bredere informatie verstrekken. .”

Geen wijzende vingers

Hoewel ook dertigers en veertigers de weg naar Artsen Vandaag weten te vinden, zijn het vooral jongeren die het account bezoeken. Wittekoek: “Dat is mooi, ze zijn enorm beïnvloedbaar en moeten nog zoveel leren over gezondheid. Ziekte ligt voor hen nog ver van hun bed, ze wanen zich onsterfelijk. Maar ze moeten beseffen dat gezondheid een groot goed is en niet voor lief genomen kan worden. toegekend.”

Sociale media zijn hiervoor ideaal. “Door corona werd levensstijl ineens hip”, aldus Wittekoek. “Net als gezond eten. Toch heeft een groeiend aantal Nederlanders last van overgewicht. Daarom is het goed als artsen online bij elkaar komen en surfende bezoekers een duwtje in de rug geven. Dat betekent: een klein duwtje in de goede richting geven, net zoals een moederolifant haar kalf met haar slurf een stukje naar voren duwt.”

De nadruk ligt daarom op preventie. Maar Doctors Today kan volgens Wittekoek ook levensreddend zijn. “Hoewel er bijvoorbeeld al lange tijd een sceptische houding bestaat ten opzichte van cholesterolverlagende medicijnen, is het onomstotelijk bewezen dat deze medicijnen de sterfte als gevolg van hart- en vaatziekten verminderen. Dat moet gezegd worden, toch?”

Dezelfde ervaring

Hulstein is blij met het succes van Doctors Today. Hulstein: “We krijgen veel berichten van mensen die zeggen dat ze hun eigen artsen niet meer vertrouwen en graag een second opinion willen van de artsen die op ons platform zijn aangesloten. Omdat deze artsen in hun eigen wereldje leven.”

Het is de bedoeling om het specialistenteam uit te breiden met een psychiater ‘met het oog op de verslavingszorg’ en een kinderarts. Er zal ook inhoud zijn voor niet-moedertaalsprekers, zoals in het Arabisch en Engels.

Bekijk hieronder onze gezondheidsvideo’s:

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *