[ad_1]
Niet alleen smelt het in de film die actrice Veerle Baetens maakte naar de gelijknamige wraakthriller van Lize Spit, maar ook implodeert alles. Geleidelijk vervaagt het licht in het gezicht van de dertienjarige Eva. Haar jeugdtrauma’s en schuldgevoelens zijn zo intens dat ze haar hele leven kleuren.
Er zit niet veel kleur meer in het heden van de film, verteld in twee tijdlijnen. Volwassen Eva moet de confrontatie aangaan met het verleden, dat overbelicht is als een vakantiefoto. Heeft ze dan alles goed gezien? Vanaf de eerste intrigerende beelden waarin ze een gigantische bak water in haar vriezer zet, vermoeden we, ook zonder de roman gelezen te hebben, dat haar wraak koud zal zijn.
De filmtitel – Het smelt – is ook een terugkerend motief: de clou van een raadsel dat Eva en haar jeugdvrienden tijdens seksspelletjes aan nietsvermoedende meisjes vertellen. Het zijn jonge tieners, we leven in een verleden zonder mobiele telefoons, en ze kunnen geen seksuele voorlichting of andere levenslessen verwachten van hun onrustige ouders.
Lees ook
In films lijken Belgische kinderen gemeender dan Nederlandse kinderen, klopt dat?
Het smelt ging afgelopen winter in première op het Amerikaanse filmfestival Sundance, waar Rosa Marchant, die de jonge Eva speelt, een speciale juryprijs kreeg. Zeer terecht: de achttienjarige actrice en popzangeres draagt de film op haar gezicht: van hoopvol tot verlangend, van verbijsterd tot verwoest.
[ad_2]