[ad_1]
Zo nu en dan word ik door bedrijven gevraagd een lezing te geven over de ‘verschillen’ tussen vrouwen en mannen op het werk. Er is een berg wetenschappelijk onderzoek dat loonverschillen, seksisme en glazen plafonds aantoont, en daar zal ik je iets over vertellen. We lachen een beetje, want hé, het moet leuk blijven. Anders ben je een zeurder, als vrouw. En jij zit in ‘de slachtofferrol’.
Maar als ze mij dan vragen of ik nog tips heb voor vrouwen, hoe ik ondanks al die ellende de top kan bereiken, houd ik mijn mond. Ik zal er naar uitkijken! Fooien geven aan vrouwen is een mijnenveld.
Want zodra je ook maar een zweem van de indruk wekt dat vrouwen zich misschien af en toe wat meer als mannen zouden moeten gedragen (je merkt dat ik het heel voorzichtig zeg), worden veel vrouwen boos. Vrouwen zijn goed zoals ze zijn, en hoeven hun gedrag niet te veranderen! Zorg er liever voor dat bedrijven en mannen zich aanpassen aan vrouwen!
Om nog maar te zwijgen van de mannen die gelijk behandeld willen worden en die in de film Barbie Weet wat er gebeurt als vrouwen te veel nuttige informatie krijgen – mannen staan dan aan de zijlijn. Dat is natuurlijk het laatste wat we willen. Nou ja, een mijnenveld waarin je makkelijk geschrapt kunt worden. Dus nee bedankt.
En dus dacht ik: weet je wat ik doe? Ik geef tips aan iedereen op het werk die het soms moeilijk heeft om haar, zijn of hun carrière van de grond te krijgen. Dus voor de zekerheid: dit zijn geen tips voor vrouwen, maar voor iedereen op het werk! Ik ben nog nooit zo inclusief geweest, mensen.
1 Slik vaker je twijfels
Een beetje twijfel is prima – ‘Kan ik dit doen?’ ‘Wat als ze erachter komen dat ik niets kan doen?’ – sterker nog, het zal je werk beter maken. Maar zeur er niet de hele dag over. Doe je dat wel, dan krijgen je collega’s de indruk dat je niets kunt doen. Wat dat betreft is twijfel als een onderbroek: super handig, maar niet iedereen hoeft het te zien.
2 Je hebt van die collega’s die elke zin beginnen met ‘sorry’
‘Sorry dat ik het zeg’, ‘sorry voor het ademen’, ‘sorry dat ik gisteren door een auto ben aangereden en vandaag te laat op mijn werk ben’ – stop daarmee! Collega’s die voortdurend sorry zeggen, worden minder serieus genomen.
3 Als je iets wilt, zul je erom moeten vragen
Ja, dat is eng. Veel collega’s denken dat hun harde werk vanzelf opgemerkt wordt. Haha nee. Weet jouw baas veel? Vraag dus om een hoger salaris, vraag om dat hoekkantoor en al die andere dingen waar je van droomt op je werk. Doet u dat niet, dan krijgt de collega die het wel heeft gevraagd het wel.
4 Zoek een mentor
Hoe groter je netwerk, hoe meer succes. Zoek daarom collega’s die je vertrouwt en die je kunnen leren hoe het werkt. Vraag mensen die iets kunnen wat jij ook wilt leren – niemand zal weigeren – het is een enorm compliment als je gevraagd wordt! En je hebt een bondgenoot voor het leven.
5 Impopulaire mening: werk niet parttime in de eerste jaren van je carrière
Fulltime leer je het vak sneller en hoor je het meeste. Doe zo nu en dan de lichten op het werk uit. Het maakt je werk leuker en je bent aanwezig op strategische momenten waarop de leuke klussen verdeeld worden. Overwerk hoort er soms bij, neuk nooit iemand en bereid je voor op tegenwind. Werken is niet altijd leuk.
6 U bent geen huishoudhulp
Bananenschillen, koffiekopjes, gebruikte theezakjes: jij bent er niet om de rommel van anderen op te ruimen. Ook hoef je niet alle kraamcadeautjes, kaartjes of bloemen voor collega’s te regelen. Hoe vaker je koffie haalt voor je collega’s, hoe lager je salaris.
7 Stel jezelf voor aan nieuwe collega’s met je voor- en achternaam
Geef alstublieft aan wat uw standpunt is. Bedenk iets waar u trots op bent in uw werk. Dan ben je voorbereid als een collega erom vraagt, en hoef je niet te giechelen omdat je dat zo’n lastige vraag vindt.
8 Complimenteer collega’s alleen met hun werk, niet met hun uiterlijk
Omgekeerd: accepteer complimenten die aan jou gericht zijn, zonder ze te ‘bagatelliseren’. Zeg dus niet dat je het zelf niet had verwacht, of dat je je presentatie in een kwartiertje in elkaar hebt gezet, maar zeg gewoon ‘bedankt!’ met een stralende glimlach!
9 Accepteer het niet als je baas of vervelende collega’s je ‘lieverd’, ‘lieverd’ of ‘lieverd’ noemen
Vertel ze dat ze daarmee moeten stoppen, anders krijgen ze een slechte naam op het werk. Hetzelfde geldt voor vervelende grappen of ongewenste aanrakingen. Als het niet stopt, vraag dan een aardige, stevige collega om hulp.
10 Als ze je vragen of je van plan bent binnenkort zwanger te worden, glimlach dan beleefd
En zeg dan: “Dat moet je aan mijn man/vrouw vragen – hij beslist alles in mijn huis!”
11 Maak je verhaal af
Laat u niet onderbreken. Sterker nog, als je zo nu en dan heel onhandig en dom bent, kom je verder dan je zou denken. Door bijvoorbeeld simpelweg een stapel papieren van een vervelende collega op de grond te gooien en weer verder te gaan, stijg je enorm in de pikorde. Hetzelfde geldt voor het nemen van een kop koffie van iemand die bij de koffieautomaat staat te wachten tot deze klaar staat. Er zullen altijd mensen zijn die je dom vinden. Probeer daarvan te genieten.
12 Ga vooraan staan als er iets gevierd wordt, ga uit de weg als er iets mis is gegaan
Ik ken mensen die alleen maar de top bereikten door altijd in beeld te zijn bij elke opening, prijsuitreiking of beursintroductie – iedereen associeert je met succes.
13 En tot slot: bluffen
Ik ken iemand die gewoon op kantoor ging zitten voor een open managementfunctie. De communicatie binnen het bedrijf was zo slecht dat niemand wist wie haar had aangenomen, maar iedereen was blij dat het opgelost was. Ik bedoel eigenlijk: geloof in jezelf. Als jij het niet doet, wie dan wel?
[ad_2]