‘We zullen goed op jullie schip passen’. Taiwanese delegatie komt naar Delfzijl voor de doop van cementschip van Royal Bodewes.



Met de traditionele knallende fles champagne tegen de romp, een drakendans, rook en confetti werd in de haven van Delfzijl de Asia Cement 9 gedoopt. De kersverse Taiwanese crew keek tevreden toe.

Net als de top van de eigenaar, de Taiwanese U-Ming Marine en de overkoepelende holding Far Eastern Group, die het in Foxhol bij Royal Bodewes gebouwde schip van 115 meter lengte en 16 meter breedte, gebouwd in Foxhol bij Royal Bodewes, gaan gebruiken voor het vervoer van cementladingen langs de Taiwanese kust.

Herman Bodewes, CEO van het ruim twee eeuwen oude Groningse scheepsbouwfamiliebedrijf, vindt het een heel bijzondere dag. “Dat wij een schip voor Azië bouwen is bijzonder, meestal is het andersom. En dat dankzij de kennis en kunde in Groningen en Nederland. Het is voor ons als werf een heel bijzonder traject”, aldus Bodewes. Zijn werf, die al negen cementcarriers heeft gebouwd voor diverse klanten, had de opdracht mede te danken aan de Zweedse partij waar de Groningers al langer mee samenwerken. De Taiwanezen waren naar hen toe gekomen, op zoek naar een speciaal cementschip.

Eén schip is geen schip

Royal Bodewes gaat tevens een vrachtveerboot bouwen voor een klant in Polynesië. Heeft Bodewes definitief voet aan de grond in Azië? “We hopen natuurlijk dat het niet bij dit ene schip blijft. Eén schip is geen schip, zeg ik altijd. We hopen dat het de eerste in een reeks wordt”, aldus Bodewes.

Ook Kees van der Staaij, voormalig Kamerlid van de SGP en ruim twee maanden kabinetsgezant voor de Maritieme Maakindustrie, straalt van oor tot oor. “Heel leuk wat ze hier in Groningen doen. Toen ik begon als maritiem gezant zei ik ook: ik wil zo snel mogelijk het Noorden bezoeken. Dit is echt een topcluster, ze doen het hier heel goed.”

Vóór de doop spraken Bodewes, de CEO van de Far Eastern Group Douglas Tong Hsu en de Taiwanese consul kort het verzamelde publiek op de kade toe. Hsu prijst de Groningse werf voor het mooie en hopelijk zeer efficiënte schip dat is afgeleverd en belooft goed voor haar te zullen zorgen. Met een grapje vestigt hij ook de aandacht op de 15 Taiwanese bemanningsleden en officieren, die de ceremonie nauwlettend volgen en de ceremonie serieus volgen. “Zien ze er niet goed uit?”

Waarom zouden we de boot hier bouwen?

“De meeste van onze schepen worden in Azië gebouwd. Maar deze niet, die komt uit Nederland. En dat is heel interessant. Aanvankelijk vroeg ik me af: waarom zouden we de boot daar bouwen? Het antwoord was: daar is het efficiënter. We zullen wel zien. We hopen dat het efficiënter is, in deze nieuwe wereld draait alles om efficiëntie en energiebesparing.”

Dan is het tijd voor de officiële doop, die wordt verricht door Catharina Martens, de vrouw van de Belgische bierbrouwer Jan Martens, met wie het Taiwanese bedrijf veel samenwerkt. Nadat ze een fles Veuve Clicquot brut tegen de feloranje romp gooit, omhult een wolk van confetti de gasten. Dan voert een groep jongeren een drakendans uit, omringd door rookwolken. De Asia Cement 9 is er nu echt klaar voor.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *