[ad_1]
Vanaf 1 januari 2025 zullen bestelauto’s die niet in de hoogste emissieklasse van Euro 5 of 6 vallen, in de meeste delen van Rotterdam niet meer kunnen rijden. Ook de voertuigen van euro 5 of 6 zullen de komende jaren verboden worden. Het doel is dat vanaf 2028 alle bestelwagens in de stad emissievrij zijn.
Volgens het gemeentebestuur zijn de maatregelen noodzakelijk omdat door de groei van het aantal inwoners ook het aantal logistieke bewegingen vanuit bedrijfswagens en vrachtwagens toeneemt.
“Dit heeft een negatief effect op de bereikbaarheid en verkeersveiligheid en is een relatief grote veroorzaker van vervuilde lucht en de uitstoot van koolmonoxide (CO). Stadslogistiek is goed voor zo’n 13 procent van de kilometers in de stad, maar veroorzaakt een relatief hoog percentage van de uitstoot, 24 procent van de CO en 80 procent van de stikstofmonoxide”, aldus het burgemeester en wethouders.
De zogenaamde Zero Emission Zone Rotterdam beslaat grofweg het grootste deel van de stad binnen de ringwegen, met uitzondering van het havengebied. Ook moeten vrachtwagens in 2030 emissievrij zijn om in de stad te kunnen rijden.
Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen zoals fijnstof, koolmonoxide en stikstofoxiden het voertuig uitstoot. Deze schaal gaat van de minst schone emissieklasse, 0, tot de schoonste emissieklasse, 6.
[ad_2]